nieuws

Klassieke aannemer buitenspel

bouwbreed

Heeft ProRail de miljarden euro’s die het jaarlijks krijgt slim besteed? De parlementaire onderzoekscommissie onderhoud en innovatie spoor (Kuiken) brengt vandaag verslag uit. Het lijkt er op dat de traditionele aannemer mede door eigen toedoen buitenspel komt te staan.

ProRail krijgt jaarlijks ongeveer 2 miljard euro van het Rijk. De Tweede Kamer heeft geen idee waar dat geld aan op gaat. Dat komt ook omdat de minister van Infrastructuur en Milieu schuift met geldstromen. Dan haalt ze voor de toekomst gereserveerd spoorgeld naar voren om een panklaar wegenbouwplan uit te voeren.

Al gaat het ten koste van innovatie, aannemers zul je er nooit over horen. Traditiegetrouw maken zij in het openbaar geen ruzie met hun belangrijkste opdrachtgever. U vraagt, wij draaien, is kort gezegd het adagium. Tijdens de hoorzittingen van de parlementaire commissie in november was het niet anders. Nota bene in het huis van de democratie wilden de bouwdirecteuren hun verhaal alleen in besloten kring vertellen.

Het op angst-voor-werk-verliezen gebaseerde gedrag is verklaarbaar, maar welke gevolgen heeft dat? Volgens Diederik Schonebaum, voorzitter van de Vakgroep Railinfra, kan het geen kwaad. “Het praat gewoon wat rustiger.”

Egon Groen, bestuurder van FNV Bondgenoten, denkt er volstrekt anders over. Hij vindt het “gevaarlijk” dat aannemers “kiekeboe blijven spelen”. “De relatie tussen marktpartijen en ProRail blijft moeizaam. Aannemers moeten zich wat assertiever opstellen. Achter elkaars rug om proberen ze ieder voor zich ook weer een wit voetje te halen bij ProRail.”

Hoe het ook zij, de commissie Kuiken brengt vandaag verslag uit. Zij zal adviseren dat de minister versneld inzet op nieuwe technieken. Technieken die de capaciteit van het bestaande spoorwegennet vergroten. Technieken zoals ERMTS, een omstreden Europees veiligheidssysteem dat in Nederland niet van de grond komt. Technieken die de klassieke aannemer nauwelijks beheerst.

De zuinige minister Schultz zal het advies met open armen ontvangen. Sterker nog, vermoedelijk heeft ze het antwoord al klaar en kondigt ze weldra aan dat de langverwachte proef met ERTMS tussen Utrecht en Amsterdam er onder haar leiding eindelijk gaat komen. Gaat dat goed, dan volgt de rest van Nederland.

Of de zwijgende, klassieker aannemer ook zo goed is voorbereid, valt te bezien. Egon Groen van FNV Bondgenoten maakt er geen geheim van en ziet het somber in. In de herfst van 2011 waarschuwde hij ten overstaande van de commissie Kuiken al dat het tot dusverre gehekelde ERTMS traditionele bouwbedrijven werk gaat kosten. Dat werk zal gaan naar technologiegiganten zoals Bombardier en Siemens. Het lijkt er verdacht veel op dat hij gelijk krijgt. In dat geval is zwijgen zilver gebleken.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels