nieuws

Acties in railinfra blijven mogelijk

bouwbreed

De actiedreiging in de railinfra blijft, ondanks het ‘onderhandelingsresultaat’ dat is bereikt over verlenging van de huidige cao met een jaar.

Dat zegt cao-onderhandelaar Hans Crombeen van FNV Bouw. Volgens hem zijn de vakbonden “niet bijzonder tevreden” met het akkoord. “We noemen het niet voor niets een onderhandelingsresultaat. Als we tevreden waren geweest, hadden we het wel een principeakkoord genoemd”, maakt de vakbondsman duidelijk.

Het resultaat houdt in dat de spoorarbeiders een structurele loonsverhoging van 2 procent krijgen per 27 februari plus een eenmalige uitkering van 550 euro bruto. Tegen het einde van het jaar wordt nog eens een loonsverhoging van 0,5 procent doorgevoerd. Vakbonden hadden 6 procent meer loon geëist; bestaande uit een structurele loonsverhoging van 3 procent en drie extra atv-dagen.

FNV Bouw en CNV Vakmensen leggen het resultaat “neutraal” voor aan hun leden. “Zij moeten maar aangeven of dit een cao waardig is”, aldus Crombeen, die benadrukt dat een eventuele afwijzing niet zonder gevolgen kan blijven. “Wij verwachten in dat geval van de werknemers dat ze ons ondersteunen bij het voeren van acties.”

Dat laatste is een heikel punt omdat tot dusver de helft van de werklieden zich bereid heeft getoond om actie te voeren voor meer loon. De andere helft voelde er niets voor om te gaan staken. “We gaan dus toetsen hoe de verhoudingen nu liggen”, zegt Crombeen. Dat gebeurt op tien bijeenkomsten die komende weken gepland zijn bij de spoorbedrijven van Strukton, Volker Wessels en BAM.

Gevoelig

Over de arbeids- en rusttijden – een ander gevoelig thema in de railinfrabranche – worden volgend jaar pas knopen doorgehakt. Twee werkgroepen onderzoeken momenteel de mogelijkheden om werknemers meer zeggenschap te geven over hun werktijden. “Nu hebben ze alleen de keuze tussen …nachtwerk, nachtwerk, weekendwerk en heel af en toe een klusje overdag”, schetst Crombeen de huidige situatie.

Volgens hem zien spooraannemers inmiddels in dat er wat moet veranderen, al is het maar omdat de huidige werkwijze erg inefficiënt is. “Ze moeten hun werknemers soms voor acht uur betalen, terwijl ze maar drie uur hebben kunnen werken door de krappe nachtvensters. Het is daarom goed dat zowel BAM als Volker Rail nu ook naar andere markten kijken. Zo wil Volker zijn spoorarbeiders bijvoorbeeld inzetten bij tunneltechnisch werk. Dat juichen wij toe, want het zorgt voor een meer stabiele toekomst voor werknemers.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels