nieuws

Langste betonpomp met koolstofsecties

bouwbreed Premium

Zoomlion Heavy Industry heeft op zijn thuisbasis in Changsha (China) de nu hoogst reikende betonpomp ter wereld gepresenteerd. De mast is 101 meter lang en bestaat uit zeven secties. Bijzonder is de toepassing van een nieuwe versie van een bekend koolstofmateriaal.

Zoomlion en mede-ontwikkelaar Cifa zijn met hun nieuwste pomp terug in het Guinness Book of Records , dat eerder ook een 80 meter lange mast van de twee bedrijven vermeldde. De nieuwe pomp is in de woorden van het recordboek ‘ officially amazing ’.

Om de recordhoogte te bereiken maakte het ontwikkelteam gebruik van een technologische doorbraak. Om gewicht te besparen zijn de bovenste vier secties gemaakt van koolstofvezel. Die bestaat uit een andere structuur dan gebruikelijk. “De koolstofvezel van de Zoomlion-Cifa 101 pomp heeft een hoge elasticiteitsmodulus en is een heel ander materiaal dan is toegepast in de Carbotech range”, zo verklaart Mauro Cortellini, technisch manager van Cifa.

“Het belangrijkste voor ons is dat de mastconstructie is gemonteerd op een vrij standaard, zevenassig chassis en niet op een heel speciaal voertuig. Dat betekent dat de mobiele betonpomp kan voldoen aan de maximale afmetingen en asdrukken en dergelijke zoals die gelden voor het wegvervoer“, aldus Paolo Maini, lid van het ontwerpteam.

Betonpomp 101 zit momenteel nog in het stadium van prototype en zal nog een gedetailleerde structurele en functionele analyse ondergaan, met zeer strenge praktijktesten, voordat hij op de markt komt. Volgens Zoomlion is de doelgroep voor de betonpomp zonder meer thuisland China, maar er zal ongetwijfeld ook vraag komen vanuit onder andere Europa, zo is de verwachting.

“Zoomlion vroeg ons om de hoogste pomp in de wereld te maken”, zo verklaart Alessandro Macera, hoofd-productmanager bij de onderzoeks- en ontwikkelafdeling in Senago de nieuwe recordpoging. “We zijn vanaf dat moment bezig geweest aan een geweldige prestatie van co-engineering met onze Chinese collega’s. Het in Changsha werkende Chinese team behandelde vooral de structurele en hydraulische aspecten, terwijl het Italiaanse team zich met name richtte op de structuur en berekeningen voor de vier secties van koolstofvezel.”

Reageer op dit artikel