nieuws

Bouw ontsteld over bezuiniging op infrastructuur

bouwbreed Premium

De nieuwe bezuinigingen bij Infrastructuur slaan waarschijnlijk vooral neer in de wegensector. De brancheorganisaties reageren furieus op de maatregel.

“Schandalig”, vindt de woordvoerder van Bouwend Nederland. “Kunduz bezuinigde 200 miljoen euro, het regeerakkoord in eerste instantie 120 miljoen euro en nu nog eens 250 miljoen euro. Dat is 570 miljoen euro aan jaarlijkse bezuinigingen, goed voor 3500 manjaar.” De bezuinigingen van lagere overheden komen hier nog overheen, verwacht hij.

Volgens Wim van der Maas, directeur MKB Infra, is dit het laatste wat de bouw kan gebruiken. “Het is een verkeerd signaal en onbegrijpelijk. Je haalt geld weg bij werk en stopt het bij werkloosheid. Zo financier je de WW, dat is niet slim.” Nood breekt wet, daar is hij het mee eens. “Maar het gaat wel om de verkeerde wet hier.”

Transport en Logistiek Nederland (TLN) en de verladersorganisatie EVO zijn ook kritisch over de bezuinigingen. “Dit is een makkelijke oplossing maar het Infrastructuurfonds is geen grabbelton.” Het is een nare noodgreep, beaamt Tweede Kamerlid Ton Elias (VVD). “Het is noodzakelijk voor een totaaloplossing.”

Tweede Kamerlid Attje Kuiken (PvdA) verwacht dat de grote klappen vooral in de wegensector zullen vallen. “De meeste andere budgetten zijn voor een groot deel al juridisch belegd”, redeneert zij. “Bij wegen zit nog de meeste ruimte.” Het Infrafonds is volgens Kuiken een logische keuze om 250 miljoen euro te bezuinigingen. “Je moet op alle terreinen kritisch kijken waar je redelijkerwijs iets kunt doen. Bij infra zit nog de meeste ruimte.”

Waar precies gesneden wordt in het Infrafonds is nog niet bekend. Minister Schultz (infrastructuur) buigt zich nu over die vraag. Volgens Kuiken moet daarbij ook gekeken worden naar pps-constructies om zo de beschikbare middelen zo goed mogelijk in te zetten.

Reageer op dit artikel