nieuws

Boskalis, Volker en Hochtief pakken megaproject A6-A1

bouwbreed Premium

Het eerste megaproject van de wegverbredingen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere (SAA) is voorlopig gegund aan de combinatie SAAone met de bouwers Hochtief, Volker Wessels en Boskalis.

Combinatie haalt dbfm-contract binnen ter waarde van ruim 1 miljard euro

De drie voeren het werk volgens het ­dbfm-contract uit voor respectievelijk 35, 35 en 30 procent. Een vierde partij in het consortium is een financiële: DIF (Dutch Infrastructure Fund). Gesprekken met financiers zijn nog gaande. Dat zijn volgens het consortium uitsluitend banken, bij elkaar acht.

Het snelwegproject wordt aanbesteed in vier deelcontracten – samen met een waarde van 1 miljard euro – waarvan het eerste het grootste is. Dit betreft een traject van circa 20 kilometer tussen Almere en Diemen. Het werk begint in 2014.

Voor de zogeheten dialoogfase waren drie bieders overgebleven: naast SAAone de combinaties Heijmans/Ballast Nedam/Deutsche Bank en Strukton/FCC/John Laing. In alle consortia doen grote buitenlandse partijen mee.

De marktpartijen staken in de circa een jaar durende dialoogfase veel geld. De tenderkosten waren naar verluidt om en nabij 300.000 euro per week. Voor de twee die nu buiten de boot vallen, is het een hard gelag. Zij hebben tot 28 november de tijd om de gunning aan te vechten via de rechter. In de praktijk gebeurt dat bijna nooit, maar de belangen zijn groot en de concurrentie is moordend.

Boskalis kon in het winnende consortium een prominente plaats innemen dankzij de overname van de activiteiten van MNO Vervat. De strategie om daarmee op te rukken in de droge gww werpt dus zijn vruchten af. “Binnen het consortium zullen wij ons als Boskalis vooral richten op zaken als grondverbetering, het aanbrengen van zand en drainagetechnieken maar dankzij MNO Vervat zijn wij ook in staat aan de kunstwerken mee te bouwen”, aldus woordvoerder Martijn Schuttevaer.

> pagina 6: Winnaars contract letten extra op onderhoudskosten

Reageer op dit artikel