nieuws

Provincie Groningen houdt vast aan regiotram in pps

bouwbreed

De provincie en regio houden vast aan het plan voor de regiotram in Groningen. Zij hebben een indringende brief gestuurd naar de stad Groningen dat de tram de enige logische oplossing is voor het vervoersprobleem van de regio.

De provincie kiest onverkort voor de regiotram als realistische, betaalbare optie voor goed openbaar vervoer nu en in de toekomst. Zij drukken de stad op het hart dat vertraging ook de bijdrage van 115 miljoen euro uit het budget van de geschrapte Zuiderzeelijn op losse schroeven zet. De eerste rail-pps is in lastig vaarwater gekomen. In totaal is een investering van 307 miljoen euro gemoeid met de aanleg van de tramlijn, waarbij het bouwconsortium ook 22,5 jaar verantwoordelijk wordt voor het vervoer.

Vorige week stapten drie wethouders op omdat de gemeenteraad niet wilde instemmen met het budget voor de tram. Een verkenner is naarstig op zoek naar mogelijkheden om een nieuw college te vormen. Het blijft onduidelijk of de gemeente de aanleg van het tramproject in zijn eentje kan blokkeren. Al sinds 2000 wordt gewerkt aan de regiotram als onderdeel van het gezamenlijke investeringsprogramma om de regio bereikbaar te houden.

Vooralsnog staat het roerige politieke proces los van het lopende aanbestedingsproces. Eind september hebben de twee consortia (Poort in Groningen/BAM e.a. en Tram Team/Strukton en Ballast Nedam e.a.) hun definitieve voorstellen voor het dbfmo-contract ingediend. De projectorganisatie is die aanbiedingen nu aan het beoordelen, maar moet noodgedwongen een slag om de arm houden. Voor de volgende stap om een bouwcombinatie te selecteren is ook instemming van B&W van de stad Groningen nodig.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels