nieuws

‘Met nieuw kennis meer bruggen verzinken’

bouwbreed

Een van de exposanten op Surface 2012 is het van oorsprong Amsterdamse bedrijf NedCoat, sinds 2011 onderdeel van de Duitse Siegener Verzinkerei Gruppe. Om in een ‘dunne’ markt overeind te blijven, zet de oppervlaktebehandelaar naast techniek ook in op logistiek.

Voor commercieel directeur John Hendrikx is behalve techniek ook logistiek belangrijk

“ Vanmorgen nog was ik in Keulen voor een klachtafhandeling”, begint commercieel directeur John Hendrikx het gesprek. “Dat ging over het transport, dat bij een ander bedrijf was ondergebracht. Eigenlijk is het een typisch voorbeeld van hoe wij denken dat het beter kan met een proces uit één hand: ophalen bij de staalfabriek of staalhandel, waarna thermisch verzinken volgt of een duplexbehandeling, een combinatie van verzinken met poedercoaten of natlakken in iedere kleur. En tot slot het in de juiste volgorde op de bouwplaats brengen. Vooral dat laatste is belangrijk, want een staalleverancier levert gewoon af wat klaar is en kijkt niet altijd naar de bouwvolgorde. Maar als net dat ene verbindingsstukje ontbreekt, ligt het project wel stil.”

Tien bedrijven

In 1885 startte NedCoat haar eerste verzinkactiviteiten in de scheepsbouw. Inmiddels bestaat de NedCoat Group uit tien bedrijven op acht locaties in de Benelux en is de oppervlaktebehandelaar – het hoofdkantoor staat in Alblasserdam – in meerdere markten actief waaronder de bouwsector. Met de restaur atie van een 75 meter hoge schoorsteen in Bergen op Zoom won NedCoat dit jaar een prijs voor bijzondere verlichtingsprojecten. “De schoorsteen was erg verzwakt, waardoor het bovenste deel van 15 meter moest worden vervangen door een staalconstructie. Vanwege de afmetingen was de algemene gedachte dat het staal niet verzinkt kon worden. Uiteindelijk zijn we erin geslaagd om de constructie in delen te verzinken, en wel zo dat alles weer goed in elkaar paste.”

De economische crisis werpt ook bij NedCoat de vraag op hoe je je het best kunt onderscheiden. “De markt is dun momenteel en dan is het moeilijker om een kwaliteitsverhaal over te brengen. Je moet het vaak uitleggen: je kan nu wel 5 procent besparen, maar dan zit je bijvoorbeeld over tien jaar al met de eerste reparaties. Om de drempel te verlagen, voegen we waarde zonder meerprijs toe, zoals die optimale logistiek. Waar het dan vooral op aankomt, is de levertijd. Omdat we meerdere vestigingen hebben, kunnen we daarbij inzetten op snelheid, flexibiliteit en betrouwbaarheid. En in onze groep hebben we de grootste verzinkbak van Europa met een lengte van 19 meter.”

Testviaduct

In Duitsland ligt op dit moment een testviaduct dat meer inzicht moet geven in het langetermijneffect van verzinken op de eigenschappen van het staal. “Zink is een vrij zacht metaal en scheurt daarom relatief gemakkelijk. Met nieuwe kennis zouden er in de toekomst meer bruggen kunnen worden verzinkt, wat de kosten voor instandhouding kan terugbrengen.”

Een andere ontwikkeling is de nieuwe onderdrukinstallatie in Alblasserdam, die grotere koelers dan voorheen het zinkbad in kan drukken. “Kijk, verzinken is een ouderwets proces dat nog altijd ongeëvenaard goed is. Het is alleen niet sexy, omdat het niet nieuw is. Daarom staat bij ons altijd de vraag centraal: hoe kunnen we het nog leuker en makkelijker maken voor de klant?”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels