nieuws

MAN trucks is klaar voor Euro 6

bouwbreed Premium

Tijdens de IAA in Hannover presenteerde MAN de complete nieuwe range van Euro 6 voertuigen. De nieuwe generatie is herkenbaar aan een nieuw vormgegeven front met grotere luchtinlaten en een nieuw logo. De Büssing leeuw is verhuisd naar een plekje in de verchroomde ‘snor’ boven de glanzend zwarte grille plaat en de drie letters MAN zijn voortaan groter uitgevoerd.

Het belangrijkste nieuws zit natuurlijk onder de
cabines. MAN maakt voor de volledige range gebruik van SCR en EGR techniek in
combinatie met een roetfilter. De motoren werken met een common rail
inspuitsysteem en two-stage turbo’s. MAN claimt geen brandstofpenalty voor de
Euro 6 modellen en ook de gewichtstoename zou beperkt zijn gebleven. Voor de
TGL en TGM modellen is er een nieuw interieur.

Afscheid van V8 motor
Met de stap naar Euro 6 neemt MAN afscheid van de V8 motor met 680 pk. Deze
krachtbron werd in samenwerking met Liebherr geproduceerd. Naar alle
waarschijnlijkheid wordt er gewerkt aan een nieuwe, zwaardere zes cilinder
lijnmotor voor de topvermogens.

Hogere restwaarde
Overigens blijven de Euro 5 en EEV modellen inclusief de V8 gewoon leverbaar
tot eind 2013. Pas vanaf 1 januari 2014 is Euro 6 verplicht. De enige
motivaties om nu al te investeren in Euro 6 zijn de verwachte hogere
restwaarde, voordeel in de Duitse Maut en de Nationale subsidieregeling.
Helaas dekt die subsidie de meerprijs van de Euro 6 uitvoering niet. Die
meerprijs zou rond de tien procent liggen, en is dus vrij fors. Binnenkort meer
nieuws over de nieuwe generatie van MAN.
Meer info: www.mantruckandbus.nl

Reageer op dit artikel