nieuws

Dunne liftdeur vergroot vloeroppervlak gebouw

bouwbreed

Door verstijvingsprofielen niet te lassen maar te verlijmen slaagde fabrikant Riedl erin liftdeuren zeker 15 centimeter dunner te maken. Op een heel gebouw scheelt dat kostbare vierkante meters.

Verlijmen verstijvingsprofielen leidt tot 15 centimeter dunnere deur

De dunne liftdeur werd in Duitsland mogelijk door het vervangen van de Din-norm door een Europese norm (EN 81-58) vorig jaar. Sindsdien is het niet langer voorgeschreven om de deuren uit oogpunt van brandveiligheid te lassen. Elke liftfabrikant mag sinds 2011 zelf zijn bouwmethode voor de liftkooi en deuren bepalen, mits hij kan aantonen dat hij een brandwerendheid van 90 minuten haalt.

Riedl koos voor het lijmen van de verstijvingsschotten van de liftdeuren. Die konden daardoor volgens bedrijfsleider Christoph Lochmüller een stuk dunner worden uitgevoerd. Lassen introduceren immers spanningen in het plaatstaal waardoor ze minder vlak zijn en er dus grotere maattoleranties aangehouden moeten worden. Als er niet gelast wordt hoeft er ook geen camouflerende staalplaat te worden aangebracht om de naden en laspunten te verhullen, zoals fabrikanten veelal doen. Ook dat scheelt weer bijna een millimeter. Zo bracht de liftfabrikant uit Beieren de dikte van een vleugel van een standaard liftdeur terug tot zo’n 17 millimeter. Dat betekent zo’n beetje een halvering.

Extra ruimte

Op het totale pakket van voor elkaar langsschuivende kooi- en schachtdeuren werd extra ruimte gewonnen door de vleugels dichter langs elkaar te laten glijden, op een afstand van zo’n 3 millimeter. “En dat is echt heel weinig”, verzekert Lochmüller, voor een constructie van zeker 2 meter hoog, waar mensen tegenaan vallen en boodschappenwagens en postkarren tegenaan botsen. Met al die ingrepen tezamen reduceerde Riedl de dikte van het pakket vier vleugels met bijna 15 centimeter. Op een heel gebouw zijn dat kostbare vierkante meters.

Ook van de inbouwhoogte die nodig is voor de ophanging boven de kooi werden volgens de bedrijfsleider de nodige centimeters afgeknaagd. Riedl is zo trots op de ontwikkeling van de slanke telescopische schuifdeur dat die een eigen doopnaam kreeg: Liz. Met de Liz zijn volgens Lochmüller zo’n beetje de grenzen bereikt van wat technisch mogelijk is met plaatstaal. “Voor het zetten van staal en het uitvoeren van andere bewerkingen is nou eenmaal minimale ruimte nodig. Voor verdere ruimtebesparing moeten we misschien in de weer met koolstofversterkt kunststof of iets dergelijks. Maar daar zijn we op dit moment niet mee bezig.” Op de vakbeurs BAU in München in januari volgend jaar laat de Beierse liftfabrikant naast de vier- ook een zesvleugelige deur zien.

Brandveilig

Aantonen van de brandveiligheid was voor Riedl een nieuwe wereld. De Beierse liftfabrikant schakelde er een Frans onderzoeksinstituut voor in. Bij de eerste testopsteling hield volgens Lochmüller de deur het prima, maar smolt de plug rondom de bout waarmee de ophanging aan het beton was opgehangen. Nadat het probleem was opgelost haalde de Liz de 120 minuten brandwerendheid. Daarna werd de proef afgebroken. Voor de meeste landen is, net als in Duitsland, een brandwerendheid van 90 minuten ruim voldoende.

Riedl levert de deuren maar ook aan andere liftfabrikanten. Langs die route zijn er in Nederland volgens Lochmüller dit jaar ook al een paar superslanke liften in Nederland terecht gekomen. Om welke projecten het gaat weet hij niet.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels