nieuws

Voorzichtig herstel trailermarkt tekent zich af

bouwbreed

Voorzichtig herstel trailermarkt tekent zich af

Met in 2011 een stijging van 27 procent meer geregistreerde opleggers ten opzichte van 2010 lijken de vooruitzichten voor de opleggerfabrikanten zonnig. De leveranciers van zware aanhangwagens blijven met een bijna gelijke stijging van 23 procent niet ver achter, maar deze cijfers vertellen niet het hele verhaal, aldus RAI Vereniging.

De aantallen geregistreerde opleggers en zware aanhangers zijn nog altijd fors lager dan in topjaar 2008. De trailermarkt kende in 2008 een historische hoogtepunt, in 2009 onmiddellijk gevolgd door een historisch dieptepunt. In 2011 laten zich pas de eerste serieuze tekenen van herstel zien, de relatief flinke groei moet dan ook in het juiste perspectief worden gezien.

Pieken en dalen

Het jaar 2008 liet met 14.224 geregistreerde opleggers en 1.463 geregistreerde zware aanhangwagens een ongekende piek zien. In 2011 zijn de aantallen voor opleggers en zware aanhangwagens bijna gehalveerd met respectievelijk 7.679 en 825 eenheden. Een stuk beter dan het rampjaar 2009, maar voorzichtigheid blijft geboden als het gaat om termen als ‘herstel’ en ‘gezonde markt’. Verschuivingen in de markt en de aanhoudende recessie dempen het effect van de uitgestelde investeringen in de transportbranche die zich bij de vrachtwagens eerder liet zien.

Onderdelen voor aantrekkende markt

“Voor Nederlandse toeleveranciers liggen er voldoende kansen om de buitenlandse fabrikanten van onderdelen te voorzien in het voor hen aantrekkende marktaandeel. De Nederlandse fabrikanten zijn volop bezig hun vaak innovatieve producten op exportmarkten aan te bieden: Van oudsher blinkt de speciale voertuigen industrie uit in innovatieve oplossingen voor transport, dat zal ook in de toekomst een prima basis blijven voor een gezonde markt,” zo besluit RAI Vereniging.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels