nieuws

Arbitragezaak rond duurdere Coentun nel

bouwbreed Premium

De implementatie van de nieuwe tunnelstandaard voor de Tweede Coentunel heeft geleid in een arbitragezaak. Partijen bleven maar bakkeleien over de meerkosten van het opengebroken dbfm-contract.

Bemiddeling bij opengebroken contract mislukt

De focus is nu gericht op de afbouw van de installaties, zodat de tunnel volgend voorjaar open kan. Daarmee is het project al ruim een half jaar vertraagd en dat leidt tot problemen met hoge boeteclausules van het geïntegreerde contract met een waarde van ruim 2 miljard euro, waarbinnen alles is gericht op een tijdige oplevering.

Een speciale Dispute Resolving Taskforce (DRT) gaat zich nu buigen over het geschil rond tunneltechnische installaties en de meerkosten, bevestigt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. Twee onafhankelijke deskundigen komen eind dit jaar met een bindende uitspraak. Hun werkwijze is vergelijkbaar met de Raad van Arbitrage.

Rijkswaterstaat heeft het contract begin vorig jaar opengebroken om de nieuwe tunnelstandaard toe te voegen. De keuze was doormodderen met het bestaande ontwerp, hetgeen bij de A73-Roermond en A2-Landtunnel bij Utrecht tot grote vertraging leidde, of teruggaan naar de tekentafel.

Moeizaam

De opdrachtgever koos voor de laatste optie en dacht met de standaard een heldere en dus eenvoudiger opdracht te formuleren, terwijl de opdrachtnemer zich voor hogere ontwikkel- en uitvoeringskosten geplaatst ziet. Het ontwerp moest daardoor op meer dan 25 punten worden aangepast en alleen al daarmee zou meer dan 100 miljoen euro zijn gemoeid. Sindsdien verlopen de verhoudingen moeizaam.

Ook de bemiddelingspogingen van oud-topman Jan Kees de Pagter van Volker Wessels brachten weinig soelaas. Hij is sinds eind 2010 bezig om weer een werkbare situatie te ‘regisseren’. Zowel Rijkswaterstaat als de Coentunel Company (Arcadis, Dura Vermeer, Besix, TBI, CFE, Vinci en Dredging International) bevestigen de impasse, maar willen verder weinig kwijt over de problemen.

Opvallend is dat de aanleg van de naastgelegen Westrandweg wel op rolletjes loopt en het eerste deel daarvan al in december wordt opengesteld. Het tweede deel moet wachten op de nieuwe Coentunnel, waarvan de ruwbouw overigens ook zonder grote tegenslagen is verlopen.

Rijkswaterstaat rekent op een vertraging van drie tot negen maanden door de installatieproblemen en noemt nog geen precieze opleveringsdatum, maar de hoop is gevestigd op komend voorjaar. Een jaar later volgt dan de oplevering van de renovatie van de bestaande Coentunnel.

Reageer op dit artikel