nieuws

Stadhuis Vlaardingen Hergebruik casco pakt voordelig uit

bouwbreed Premium

Om de omwonenden te ontzien, is de vakantie benut om een verouderd deel van het stadhuis van Vlaardingen te strippen. Heel voorzichtig want het casco wordt hergebruikt.

De constr uctieve sloop staat onder supervisie van ABT. En dat was volgens constructeur Willem Klaverveld van het ingenieursbureau geen overbodige luxe. Toen sloper Beelen hartje zomer een zware hydraulische knijper naar de bouwplaats in het centrum van Vlaardingen dirigeerde werd er zoveel geweld aan de dag gelegd, dat het pand in een paar dagen plat had gelegen als de gemeente of ABT niet op hadden gelet. Maar dat was juist niet de bedoeling. Een vernieuwd stadskantoor achter het oude stadhuis bleek namelijk financieel alleen haalbaar als het skelet hergebruikt kon worden.

Architect Kraaijvanger en de rest van het bouwteam hadden het definitief ontwerp voor nieuwbouw al klaar, maar de gemeente kreeg de benodigde financiële middelen niet bij elkaar. Door het casco van het pand van architect Jan Hoogstad uit 1976 opnieuw te gebruiken viel de exercitie een stuk gunstiger uit. Klaverveld en zijn collega’s bestudeerden de oorspronkelijke tekeningen en berekeningen en voerden drukproeven uit op genomen betonmonsters. Ook werd de betonkelder onderzocht op lekkages. Daaruit bleek onomstotelijk dat hergebruik goed mogelijk was. De bouwtijd is korter en de overlast voor omwonenden minder. Volgens de ramingen is de gemeente daardoor zeker eenderde goedkoper uit dan wanneer sloop/nieuwbouw was gepleegd. Het kantoor heeft dan geen koudebruggen m eer, een sterk verbeterd binnenklimaat en state-of-the-art installaties, inclusief een hele batterij pv-panelen op het dak.

Zon der noemenswaardige beschadigingen aan te richten heeft Beelen het skelet inmiddels bijna kaalgeplukt. Er moeten nog wat natuurstenen gevelpanelen worden verwijderd op de kop van het gebouw en nog het nodige puin afgevoerd, maar daarna kan de sloper zijn biezen pakken. Klaverveld prijst zich gelukkig dat besloten is niet meteen ook de detailsloop hebben laten uitvoeren. “Het zou lastig zijn geweest nu al de precieze zaaglijnen te positioneren voor bijvoorbeeld de trapsparingen. Dat is veel gemakkelijker zodra eind dit jaar de bouwkundig aannemer aan de slag kan. Die is dan ook zelf verantwoordelijk als de sparingen niet precies op de goede plek blijken te zitten. “

Hoewel de constructieve sloop met opzet in de rustige zomerperiode plaatsvindt, wordt gemeentelijk projectleider Arjen van den Bos zodra hij zich op straat waagt voortdurend aangesproken door omwonenden. De een vraagt of je deze ingrijpende operatie wel een renovatie mag noemen en of de aannemer niet per ongeluk met het verkeerde bestek op pad is gestuurd. De ander wil weten of de activiteiten echt eind van de week zijn afgelopen. Er staat nog zoveel overeind. Van den Bos stelt eenieder gerust. Hij bagatelliseert de overlast niet, maar maakt wel duidelijk dat die veel groter zou zijn geweest als er sloop/nieuwbouw was gepleegd. “Dan had er ook een nieuwe kelder onder het gebouw gemoeten, waarvoor ongetwijfeld eerst damwanden en palen geslagen hadden moeten worden. “

Binnen de bouwhekken nemen Klaverveld en Van den Bos de laatste punten door. Moet de zandcementvloer in de kelder er nu uit of niet? Als het aan de constructeur ligt wel, want alleen dan is goed vast te stellen waar de lekkages zitten. Op zijn minst moeten de stortnaden worden vrijgehakt, want de kans dat de lekkages daar hun oorsprong hebben is het grootst. Ook moet er nog een opname plaatsvinden van de beschadigingen die de sloper ondanks zijn voorzichtige optreden aan de kolommen of vloeren heeft uitgevoerd. Verder zijn er weinig aandachtspunten meer. Er zijn vijf bouwkundig aannemers geselecteerd die nu druk aan het rekenen zijn en dit najaar een prijs moeten geven. Een van hen mag straks het stadskantoor promoveren van energielabel G naar A++. Door ontvangsthal en publieksbalies te verplaatsen naar het vroegere plein voor het gebouw, krijgen de ambtenaren bovendien de beschikking over de gewenste extra ruimte.

Reageer op dit artikel