nieuws

Regio Twente: trein tussen Almelo en Hardenberg haalbaar

bouwbreed

Een rechtstreekse treinverbinding tussen Almelo en Hardenberg kan in 2015 opgeleverd worden. De aanpasssingen aan het bestaande spoor gaan zo’n 14,5 miljoen euro kosten.

Dat blijkt uit een studie door ProRail in opdracht van Regio Twente en de provincie Overijssel. Volgens het plan kunnen de treinen eens in de dertig minuten rijden en gaat de rijsnelheid omhoog van 80 naar 120 kilometer per uur. Om dat voor elkaar te krijgen zijn aanpassingen aan de infrastructuur nodig.

Seinen en wissels moeten worden aangepast en bij Hardenberg komt een extra wissel om daar te keren. Ook wordt in Almelo het zogenaamde kopspoor verlengd, waardoor reizigers minder ver hoeven te lopen om over te stappen. De halte Geerdijk komt te vervallen, omdat daar te weinig gebruik van gemaakt zal worden, is de verwachting. De verwachting is dat het huidige aantal reizigers van circa 1.200 met circa 500 per dag zal toenemen.

De regionale verbinding Almelo-Mariënberg wordt sinds 1998 beheerd door Regio Twente en de provincie Overijssel. Zij draaien dan ook op voor de 14,5 miljoen euro kostende aanpassing van het spoor. In het najaar nemen Provinciale Staten en het dagelijks bestuur van Regio Twente een definitief besluit over de voorstellen voor de aanpak van het spoor.

Reageer op dit artikel