nieuws

Column / simonis

bouwbreed Premium

De zomer is – zogezegd – een tijd voor nieuwe inspiratie. Wie gekleurd en uitgerust huiswaarts keert van vakantie, loopt doorgaans over van de ideeën.

Gisteren nog toonde een collega mij zijn vakantiefoto’s. Ik zag de Engelse kust, prachtige kliffen en de twinkeling in zijn ogen. De zee bracht brainwaves en hij nam ze mee!

Terwijl hij zeilde, werkte ik hoog in een kantoorkolos aan de Maas in Rotterdam. Let wel, dit is niet het begin van een klaagzang, integendeel. Want terwijl Nederland vakantie viert in Groot-Brittannië of aan een Spaanse costa, dronk ik vanmorgen mijn eerste kop koffie met een magnifiek uitzicht op een stad en een rivier die schitterden in de zomerzon. Voor inspiratie met een hoofdletter I, is ver weg gaan of vakantie vieren niet noodzakelijk, bedacht ik me.

En dat is maar goed ook. Want verfrissende briesjes van inventiviteit zou je iedere dag moeten hebben, niet alleen tijdens je vakantie en de eerste dag erna. Maar kan je die creëren? Bijvoorbeeld als je inspiratie zoekt voor het schrijven van aan column?

Ik heb er een poosje over gepiekerd, op gegoogeld, over gepraat. Het antwoord is simpeler dan ik aanvankelijk dacht: inspiratie is te organiseren. Ik zie het overal. Het zijn die schitterende golfjes van de Maas, de foto’s van de Engelse kust, de Erasmusbrug. En het zit vooral in de ontmoetingen met andere mensen en met wat zij doen. Het is er al, het is gratis, je moet het alleen vangen.

Er zijn slechts twee voorwaarden: inspiratie is niet voor luie donders of bangeriken. Geen enkele openbaring doet zich voor zonder dat iemand zich daarvoor openstelt. Voor nieuwe vondsten moet je, al dan niet virtueel, op pad. Op zoek naar nieuwe beelden, verdieping, een andere bril, een vers uitzicht. Het is een kwestie van nieuwe combinaties en ontmoetingen, afstand van de dagelijkse sleur en kritsch kijken naar de ingesleten patronen. Een briesje kan dan overal waaien. Iedere kantoortuin kan een ideeënrijk zijn.

Reageer op dit artikel