nieuws

Interactieve tunnel snel 
gepasseerd

bouwbreed Premium

De Tunnel van de Toekomst onder de N329 in Oss gaat reageren op zijn gebruikers. Prof. dr. Pieter Jan Stallen van PleasantPass loodst fietsers en voetgangers er met quizvragen ongemerkt doorheen.

U lost het probleem op dat de ruimtelijk ontwerper heeft veroorzaakt?

“Zelfs een goed ontworpen fietserstunnel is inclusief toeritten al gauw 200 meter lang. Dat is een dwangbuis. Op zeker moment is er geen weg meer terug. ’s Avonds in je eentje kan dat een onprettige ervaring zijn.”

Hoe krijgt u fietsers en voetgangers er toch doorheen?

“We helpen ze van A naar B naar C door prikkelende vragen te stellen. We laten bijvoorbeeld vogelgeluiden horen en vragen dan te raden van welke vogels ze zijn. Aan het eind geven we het antwoord. De tocht is voorbij voor je het weet.”

Maar dat ongure type aan het einde van de tunnel verdwijnt daar niet door.

“In de praktijk gebeurt er zelden iets in tunnels. Het is vooral de angst. Een tunnel die leuk is, wordt vaker gebruikt, en dat maakt hem voor ongure types minder interessant.”

Het is allemaal psychologie.

“We doen hetzelfde als de moeder die een klein kind troost als het gevallen is. Je probeert het af te leiden, zodat het de pijn niet voelt.”

Maar na een tijd ken je die vragen natuurlijk wel.

“De installaties in de tunnel gaan via bluetooth ook reageren op de passant. Vrienden kunnen persoonlijke boodschappen achterlaten die verschijnen zodra een sensor je mobiele telefoon herkent. Dat is een wereldprimeur.”

Een tunneltje in Leidschendam waar sms-berichten op een lichtkrant verschenen stond al snel bekend als het pornotunneltje.

“We zetten er natuurlijk een moderator tussen. De berichten worden gefilterd.”

Hoe raakt een hoogleraar geluidshinder verzeild in de interactieve tunnels?

“Mijn leerstoel in Leiden is opgedoekt. In PleasantPass komen veel ideeën samen waar ik bewust of onbewust al langer mee rondliep.”

Reageer op dit artikel