nieuws

Boor Victoria gaat rakelings langs brugfundering

bouwbreed Premium

Tunnelboormachine Victoria boort deze dagen 2 meter onder de paalpunten van een brug over het Amstelkanaal. Uit voorzorg heeft de gemeente de brug afgesloten voor trams en autoverkeer.

Normaal gesproken maakt het voor de boorders van de Noord-Zuidlijn niet uit of ze onder een straat of een brug boren. Bij de brug over het Amstelkanaal is dat anders, omdat de tunnel daar relatief ondiep ligt. De funderingspalen reiken tot de eerste zandlaag op zo’n 13 meter diepte. Victoria boort dieper in de tweede zandlaag, maar de bovenkant van het boorschild bevindt zich op sommige plaatsen niet meer dan 2 meter van de paalpunten.

De passage van brug 404 tussen de Scheldestraat en de Ferdinand Bolstraat was vooraf aangemerkt als een van de kritischer passages van het boortraject. Daarom is een schacht aangebracht van waaruit lansen in de bodem zijn geboord. Door die lansen kan direct grout worden geïnjecteerd zodra zich zettingen voordoen. Aannemer Saturn heeft eerder succesvol compensation groutinguitgevoerd bij de Bijenkorf en Madame Tussauds en in de Pijp waar de boor onder een huizenblok door ging.

Behalve voor zakkingen is Saturn ook beducht voor het weglekken van boorspoeling naar het Amstelkanaal. Het risico op een blow-outis hier dus hoger.

Tot nu toe werkt Victoria zich sneller dan verwacht door de Amsterdamse bodem. Het afgelopen weekeinde is maar liefst 60 meter tunnel gerealiseerd.

Reageer op dit artikel