nieuws

Test met tegels van zwavelbeton

bouwbreed

De gemeente Haarlemmermeer gaat tegels van zwavelbeton testen op bedrijventerrein Graan voor Visch-Zuid. De tegels worden vervaardigd met Shell Thiocrete, gebaseerd op een nieuwe technologie voor het modificeren van zwavel.

Dat maakte wethouder John Nederstigt van de gemeente Haarlemmermeer bekend op Share 2011, de vierde editie van het regionale duurzaamheidsevenement. Nederstigt was tevens voorzitter van de jury van de Share Award, dit jaar toegekend aan het Shell Business Development Center dat sinds anderhalf jaar is gevestigd op bedrijventerrein De President bij Schiphol. Bedrijventerrein Graan voor Visch-Zuid is een relatief omvangrijk, jong bedrijventerrein in de gemeente Haarlemmermeer, dat aan de westkant wordt begrensd door de N520.

De nieuwe technologie op basis waarvan de tegels worden vervaardigd, verlaagt de kosten voor de productie van het vloeibare zwavel. Daardoor komt Thiocrete ook in aanmerking voor relatief eenvoudige producten, zoals straatstenen en trottoirtegels. Zwavelbeton dient daarbij als alternatief voor portlandcement.

Bestendigheid

Volgens Shell heeft Thiocrete voordelen boven cementbeton. Zo heeft het een grotere bestendigheid tegen zuren, zouten en water. Bovendien is de druksterkte hoger (tot zo’n 70 N/mm2) en de buigtreksterkte beter (tot 14 N/mm2).

Zwavelbeton laat zich makkelijk met pigmenten door en door kleuren. Het verdeelt zich als vanzelf in een mal en is eenvoudig te lossen. Bovendien heeft het product geen verhardingstijd; er vindt geen chemische reactie plaats. Thiocrete bereikt zijn eindsterkte door afkoeling. Voordeel is ook dat de uitloging van zwavelbeton geringer is dan die van cementbeton, waardoor de keuze uit toeslagmaterialen groter is.

Zwavel komt vrij bij de winning van aardgas en aardolie. Shell heeft een life cycle analyse (lca) laten maken waaruit blijkt dat Thiocrete minder bijdraagt aan de uitstoot van kooldioxide dan portlandcement-beton. Aan Thiocrete wordt geen water toegevoegd. De producten kunnen worden gebroken, verhit en opnieuw gegoten. Bij al deze verwerkingen behoudt het materiaal zijn eigenschappen.

Volgens de jury van de Share Award vormt de nieuwe technologie een duurzame stap voorwaarts. Breijn heeft een dijkbekledingselement van zwavelbeton ontwikkeld, de C-Star. TBI Infra noemt Thiocrete als duurzaam alternatief voor bepaalde betonproducten.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels