nieuws

Rijkswaterstaat stoeit met oude prestatiecontracten

bouwbreed

Rijkswaterstaat ondervindt problemen met oude contracten voor het onderhoud aan (vaar)wegen. Dat schrijft minister Schultz van Haegen (infrastructuur en milieu) in een brief aan de Kamer.

De rijksdienst hield acht oude prestatiecontracten tegen het licht. In vier gevallen bleek dat ‘de rechtmatigheid niet gewaarborgd was gedurende een deel van het jaar’.

In enkele gevallen was er volgens de minister sprake van een ontoereikend beheersingsplan. Ook is het werk dat de opdrachtnemer levert met het oude systeem soms moeilijk te controleren. Schultz schrijft aan de Kamer dat de meeste problemen inmiddels zijn verholpen. “Daarnaast is de contractbeheersingsstrategie aangepast”, aldus de minister.

De gewraakte prestatiecontracten zijn overblijfselen van het oude systeem. Zo’n twee jaar geleden besloot Rijkswaterstaat projecten niet meer los aan te besteden, maar per district te bundelen. De bundels bestaan uit contracten voor ongeveer 150 kilometer weg of 100 kilometer vaarweg en vertegenwoordigen een waarde van 10 tot 30 miljoen euro omzet. De contracten bevatten alle vaste onderhoud en klein variabel onderhoud, zoals asfaltreparaties, vervanging van geleiderails en maaiwerk.

Het groot onderhoud, waarbij vervanging van asfalt hoort, staat hier los van. Wie goed presteert kan worden beloond met een verlenging van het contract met een of twee jaar zonder dat er een nieuwe aanbesteding aan te pas komt.

Volgens Rijkswaterstaat zijn er nog 22 prestatiecontracten ‘oude stijl’. Dit jaar worden tien hiervan aanbesteed volgens het nieuwe model, de overige twaalf volgen volgend jaar. Op 1 januari 2013 moeten alle oude contracten verdwenen zijn.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels