nieuws

‘Particulier wil kant-en-klaar energieplan’

bouwbreed

‘Particulier wil kant-en-klaar energieplan’

Energiebesparing in de particuliere woningvoorraad komt pas op gang als je de maatregelen aanreikt in de vorm van een kant- en-klaar, goed doorgerekend pakket.

Die conclusie trekken Kees Prins van installateur Hollander Techniek en John van Dijk van MTB architecten. De twee zijn actief in het platform Apeldoorn voorop in duurzaamheid (Avid), een vorig jaar opgericht samenwerkingsverband waarbij een veertigtal bedrijven uit Apeldoorn en omgeving zich heeft aangesloten. Het doel is plaatselijke ondernemers kennis te laten delen over duurzaamheid, tegen de achtergrond van de klimaatambities van de gemeente. Apeldoorn wil in 2020 energieneutraal zijn.

Dat jaartal komt snel dichterbij. Prins en Van Dijk denken ook dat het over negen jaar waarschijnlijk nog niet zo ver zal zijn. Een belangrijke stap in de goede richting vinden ze dat na nieuwbouw nu ook de bestaande bouw in het vizier komt. Vooral de particuliere woningeigenaren blijken moeilijk in beweging te krijgen. Daarom moeten ze bij de hand worden genomen.

De uitvoeringspraktijk is volgens hen weerbarstig. De Regieraad Oost-Nederland probeerde uit te vinden waar de schoen wringt. Van Dijk is voorzitter van de werkgroep duurzaamheid van deze raad. “We zijn”, zegt hij, “tot de conclusie gekomen dat duurzaamheid leeft bij de bedrijven. Tegelijk bestaat daar het idee dat niemand de producten hiervoor wil afnemen. Maar het blijkt dat consumenten die ernaar op zoek zijn, bij het bedrijfsleven geen goed antwoord krijgen.” Consumenten zijn volgens het tweetal gewend aan kant-en-klaarproducten. De bouw-, onderhouds- en installatiesector dienen zich daaraan aan te passen. Ze suggereren woningeigenaren de hele organisatie uit handen te nemen. Het zware denkwerk moet een ander voor ze doen. Liefst gratis in eerste instantie. De klant betaalt voor het pakket dat hij afneemt. “Je moet ze in de watten leggen. Anders vinden ze het gauw te moeilijk of te eng.”

Apeldoorn voorop in duurzaamheid

In het vorig jaar opgerichte platform Apeldoorn voorop in duurzaamheid (Avid) wisselen bedrijven kennis met elkaar uit om hun prestaties te verbeteren. Samenwerkingsverbanden kunnen ontstaan die “totaaloplossingen” bieden. Een experiment hiervoor was verdeeld over drie groepen evenzoveel passiefhuizen te ontwerpen. Deze worden niet echt gebouwd. Het was een oefening voor bedrijven in het gebruikmaken van elkaars expertise. “Samen blijken we heel veel kennis te hebben, waarmee we ver kunnen komen”, zien Prins en Van Dijk. Het tweetal maakte deel uit van het winnende team. Over het risico een concurrent op een idee te brengen, maken ze zich geen grote zorgen. Prins relativeert dat het zelden om grote geheimen gaat: “Als je een idee hebt en je brengt dat succesvol op de markt, proberen anderen bovendien ook gauw hetzelfde.” Van Dijk relativeert: “Je geeft wat weg en krijgt daarvoor iets terug: feedback.” Prins: “Zeker. Wie kan delen, kan vermenigvuldigen.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels