nieuws

Tijdelijke bouw langer houdbaar

bouwbreed

Tijdelijke gebouwen zoals studentenflats mogen binnenkort langer blijven staan. Dat schrijft minister Donner in antwoord op Kamervragen. Voor een tijdelijk gebouw mag een gemeente nu vijf jaar afwijken van het bestemmingsplan. “Dat wordt tien jaar”, verklaart Jan Benschop, directeur van studentenhuisvester DUWO. Hij pleit al langer voor langere houdbaardheid van semi-permanente gebouwen. Toch reageert hij […]

Tijdelijke gebouwen zoals studentenflats mogen binnenkort langer blijven staan. Dat schrijft minister Donner in antwoord op Kamervragen.

Voor een tijdelijk gebouw mag een gemeente nu vijf jaar afwijken van het bestemmingsplan. “Dat wordt tien jaar”, verklaart Jan Benschop, directeur van studentenhuisvester DUWO. Hij pleit al langer voor langere houdbaardheid van semi-permanente gebouwen. Toch reageert hij gematigd enthousiast op het nieuws. Tien jaar vindt hij nog steeds aan de beperkte kant: “Zelfs een investering in de meest simpele containerwoning, verdien je eigenlijk pas terug na vijftien jaar.”

Naast soepelere regels voor tijdelijke huisvesting komt minister Donner (Wonen) studentenhuisvesters op een ander punt tegemoet: Hij verlaagt de minimale oppervlaktenorm voor een studentenkamer van 24 naar 18 vierkante meter. Voor een echte bouwimpuls is dat nog niet genoeg, stelt Kences, de belangenbehartiger van studentenhuisvesters. “Om de productiemachine echt weer op gang te krijgen moet er meer gebeuren”, verwoordt Vincent Buitenhuis, directeur van Kences. Hij hoopt dat minister Donner het Bouwbesluit op meerdere punten aanpast. “De ventilatieregels zijn nu te streng. Het gevolg is dat een student te veel frisse lucht krijgt en vaker opmerkt dat het tocht in zijn kamer”, aldus de directeur van Kences.

Studentenwoningen bouwen is volgens hem ook te duur door de hoge eisen die gemeenten stellen. “Zij willen dat wij drie of vier parkeerplaatsen ontwikkelen op elke tien studenten. Niemand gebruikt ze, met als gevolg dat nieuwe parkeergarages leeg staan.”

Parkeerverhaal

Benschop van huisvester DUWO herkent zich in dat parkeerverhaal en spreekt van pure kapitaalvernietiging. “In Amsterdam, Den Haag en Delft bouwden we garages die allemaal ongebruikt blijven.”

Amsterdam pakte begin maart de ‘te strenge’ parkeernorm aan: als een bouwer kan aantonen dat de voorzieningen voor auto’s niet nodig zijn, gaat de hoofdstad akkoord met nul parkeerplaatsen. Buitenhuis van Kences looft het initiatief van Amsterdam, maar hoopt op één landelijke richtlijn. Minister Donner maakt voor de zomer bekend wat hij kan doen om de productie van studentenhuizen verder te bevorderen. “Als hij onze wensen uitvoert, komt dat bouwprojecten zeker ten goede”, voorspelt Benschop van DUWO. Met soepelere regels rekent hij op nieuwe beleggers uit verschillende hoeken. “Partijen zoals Achmea zie je nu al opduiken.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels