nieuws

Driessen brengt dubbel zoveel prefabelementen weg met LZV

bouwbreed

Driessen brengt dubbel zoveel  prefabelementen weg met LZV

Driessen Speciaaltransport vervoert met zijn nieuwe opleggercombinatie in één rit het dubbele aantal prefab betonelementen als voorheen. De transporteur uit Horst doet dat met een ‘langere en zwaardere vrachtautocombinatie’, ofwel een LZV.

Driessen zegt de eerste LZV te hebben voor ‘open’ bouwtransport. Hiermee transporteert hij voor Geelen Beton uit Wanssum/Posterholt onder meer breedplaat- en ribcassettevloeren. Directeur Fred Driessen: “Omdat vloeren steeds langer worden, passen ze op een conventionele combinatie niet meer in twee stapels achter elkaar.” Van vloeren langer dan 7200 millimeter kan maar één stapel worden meegenomen, waardoor de beladingsgraad tot 35 procent onder het wettelijke maximum zakt en verlader en fabrikant dus toeleggen op het transport, zegt Driessen.

Bij Jumbo in Helmond bestelde hij een LZV B-Double, die bestaat uit een 6×2 trekker van Daf en twee opleggers. Om met een laag eigen gewicht toch maximaal 60 ton terreingewicht te realiseren, heeft de trekker (vermogen 300 kilowatt) een midlift-as.

De oplegger of trailer achter de trekker is een twee-assige stangengestuurde B-Double met een laadvloer van 8200 lang, 2550 millimeter breed en 1350 millimeter hoog. Een koppelingschotel zorgt ervoor dat de draaicirkel binnen de wettelijke vereisten blijft.

Wanneer de B-double niet als LZV wordt gebruikt en op het achterste deel een demontabele laadvloer wordt geplaatst, ontstaat een stuurasoplegger met een laadvermogen van 27 ton en laadvloerlengte van 1200 millimeter. De oplegger heeft een elektronisch remsysteem en een weegsysteem.

De tweede oplegger (1360 millimeter lang) kan een vlakke trailer zijn of een semi-dieplader met starre assen of stuurassen. Hij moet een gesloten zijafscherming hebben, een elektronisch remsysteem en een weegsysteem dat voorkomt dat de combinatie te zwaar wordt beladen en/of aslasten worden overschreden.

Rangeren

Omdat LZV’s alleen op snelwegen en aangewezen ‘kerngebieden’ mogen rijden, kan de combinatie niet altijd doorrijden naar het losadres. In dat geval wordt de lading in de buurt gelost en één van de opleggers afgekoppeld. “De trekker rijdt dan één trailer naar de locatie en haalt vervolgens de andere op.” Op de kosten heeft dit rangeren geen negatief effect.

De combinatie is nu ruim drie weken op de weg. De ervaringen zijn zo gunstig dat Driessen de aanschaf van meer LZV’s overweegt. Inclusief trekker investeerde hij er 180.000 euro in. “Een conventionele platte oplegger kost 30.000 euro”, rekent hij voor. “Daarvan hebben we er twee, de tweede lieten we inkorten. Voor die korte betaalden we het dubbele.”

Glastransport

Volgens Transport en Logistiek Nederland zet Driessen Speciaaltransport als eerste vervoerder een LZV in voor bouwtransport. Woordvoerder Floris Liebrand noemt de LZV’s van Scholte Transport Groep (STG) uit Zoetermeer een grensgeval, omdat die ontworpen zijn voor vervoer van glas. STG liet zijn opleggercombinaties in 2005 en 2006 bouwen. Ze maken de verwachtingen ruimschoots waar. “Ze besparen geen traditionele combinatie, maar de totale besparing is toch zeker 12 tot 13 procent.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels