nieuws

Wie vangt de klant?

bouwbreed

Al sinds de Vastgoedlezing in december 2009 preek ik het nieuwe businessmodel in de bouw. Klanten en gebruikers, daar zit de kracht en de macht. En het geld, niet te vergeten. Opvallend is dat architecten het snelste lijken te willen veranderen en handelen. Zij zijn nieuwsgierig hoe dat nieuwe model er uit zou kunnen zien […]

Al sinds de Vastgoedlezing in december 2009 preek ik het nieuwe businessmodel in de bouw. Klanten en gebruikers, daar zit de kracht en de macht. En het geld, niet te vergeten. Opvallend is dat architecten het snelste lijken te willen veranderen en handelen. Zij zijn nieuwsgierig hoe dat nieuwe model er uit zou kunnen zien en wat hun rol daarbinnen kan zijn. Hoe komt het dat deze beroepsgroep zo geïnteresseerd is? In de eerste plaats heeft de crisis de architectenwereld zwaar geraakt. En dan is continuïteit altijd de beste prikkel om te veranderen Daarnaast zien architecten denk ik in het nieuwe businessmodel een ideale kans om af te komen van allerlei vervelende bazen en intermediairs die zich de afgelopen jaren tussen hen en de klant hebben gefrommeld. Als je immers rechtstreeks zaken kunt doen met (kleine groepen) klanten en (individuele) gebruikers, dan heb je geen projectontwikkelaars of projectmanagers meer nodig. Voorts zijn architecten volgens mij van huis uit innovatiever en creatiever dan veel van de andere beroepsgroepen in de sector. Hun blik is opener en ze vinden praten over schoonheid of kwaliteit leuk. Dat zijn competenties die nu enorm van pas komen. Tenslotte denken zij vanuit hun vak het meeste na over de betekenis van een gebouw en het functioneren van bewoners en/of gebruikers daarbinnen. De slag die ze vaak alleen nog moeten maken is consequent van buiten naar binnen te denken en de belangen van de klant en/of gebruiker als eigenzinnig vakman te dienen.

Adviseur Andersson Elffers Felix

Utrecht

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels