nieuws

BAM in de markt voor nieuwe klus Crossrail

bouwbreed

BAM Nuttall, de civieltechnische dochter van BAM in Groot-Brittannië, heeft de shortlist gehaald voor de bouw van het Farringdon station voor Crossrail, de nieuwe spoorlijn dwars door Londen.

Crossrail wil dit jaar de bouw van zes stations in het centrum van Londen voor een totaalbedrag van 1,78 miljard euro toewijzen.

BAM Nuttall dingt mee in een consortium met Ferrovial Agroman en Kier Construction. Andere kandidaten zijn consortia rond Balfour Beatty/Vinci, Laing O’Rourke met Strabag en Costain met Skanska. Het eerste station in centraal Londen werd eind vorig jaar al toegewezen aan Carillion. Van de zes stations op dit deel van de lijn is Farringdon het meest gecompliceerde en met een prijskaartje van 450 miljoen euro ook het duurste.

BAM Nuttall sleepte, eveneens met Ferrovial Agroman en Kier, in december al twee grote tunnelcontracten voor Crossrail in de wacht. Daarbij ging het om de bouw van twee parallelle tunnels van in totaal 6,2 kilometer en de aanleg van toegangsschachten bij de metrostations Bond Street en Tottenham Court Road. In dat project is een deel van de ruwbouw voor Farringdon Station al meegenomen. Met die opdracht is een totaalbedrag gemoeid van 600 miljoen waarvan ongeveer 200 miljoen voor BAM. Verder werkt BAM Nuttall samen met Taylor Woodrow Construction ook aan de vernieuwing van het metrostation Tottenham Court Road om dat geschikt te maken voor Crossrail.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels