nieuws

Vliegasbeton in vliegassilo’s

bouwbreed Premium

MoerdijkBallast Nedam Infra Zuid West bouwt in Moerdijk drie ronde betonnen silo’s voor de opslag van vliegas, in opdracht van de Vliegasunie. “We gebruiken beton met combinaties van vliegas, hoogovencement en portlandcement”, licht projectleider Mark Boersma toe. De silo’s worden uitgevoerd met een glijbekisting van 1,15 meter hoog. Uit het beton steken klimstaven en over […]

MoerdijkBallast Nedam Infra Zuid West bouwt in Moerdijk drie ronde betonnen silo’s voor de opslag van vliegas, in opdracht van de Vliegasunie. “We gebruiken beton met combinaties van vliegas, hoogovencement en portlandcement”, licht projectleider Mark Boersma toe. De silo’s worden uitgevoerd met een glijbekisting van 1,15 meter hoog. Uit het beton steken klimstaven en over het beton heen staan jukken met daarop kleine vijzels, waarmee de bekisting zo’n 4 meter per 24 uur wordt opgevijzeld. De klimstaven worden regelmatig opgelengd. Het beton komt sterk genoeg onder de kist vandaan, aldus Boersma. De vereiste 28-daagse druksterkte is 35 N/mm2. Onder het werkbordes voor het vlechten en storten bevindt zich een tweede bordes, afgeschermd met zeildoek. Daar wordt het verse beton afgewerkt. Silo 1 is gevorderd tot 20 meter hoogte, silo 2 is op hoogte (52 meter) en van silo 3 is de fundering gereed. Tijdens het storten worden de silo’s perfect rond gehouden met behulp van een spakenwiel. Onder in elke silo komt een kegel van twintig prefab betonnen elementen, opdat de vliegas naar de buitenzijde van de silo’s stroomt. Silo 1 wordt verdeeld in zes vakken, met onderin een menginstallatie. Vanaf 20 meter hoogte worden de scheidingswanden met de silowand meegegleden. Boven op silo 1 komt een stalen constructie voor de installaties, tot een hoogte van 58 meter. De vliegassen worden aangevoerd vanaf centrales in Nederland, Duitsland, Denemarken en Groot-Brittannië. De gemengde vliegas wordt getransporteerd naar betoncentrales en -fabrieken in Nederland, België en Frankrijk.

Foto: Ballast Nedam; tekst: Frans van Velden

Reageer op dit artikel