nieuws

Bonden vrezen voor banenverlies bij BAM Rail

bouwbreed Premium

BAM Rail moet de werkgelegenheid van zo’n negentig spoormonteurs en -machinisten garanderen. Dat eist FNV Bondgenoten.

Volgens de vakbond, die gesteund wordt door FNV Bouw, CNV Vakmensen en HZC, staan de banen van de spoorarbeiders op het spel nu de aanbesteding van het prestatiegerichte onderhoudscontract voor het pgo-gebied de Betuwe in de laatste fase is beland. Halverwege deze maand zal spoorbeheerder ProRail de winnaar bekendmaken.

Bestuurder Egon Groen van FNV Bondgenoten vreest dat het railinfrabedrijf van BAM achter het net zal vissen, met alle gevolgen voor het personeel van dien. “BAM Rail heeft in het verleden vaker meegedaan met de aanbestedingen van pgo-gebieden en geen enkele gewonnen”, uit hij zijn zorgen in een brief aan de top van de onderneming.

Zo dong BAM Rail tevergeefs mee naar de onderhoudscontracten in de gebieden Gelre, De Peel, Veluwe, Drente-Overijssel, Rijn-Gouwe en Zeeland. Vooral voor De Peel en Rijn-Gouwe was dat pijnlijk, omdat de aannemer het werk in deze regio afgelopen jaren voor zijn rekening nam. Ook de Betuwe valt nu nog onder BAM.

Het liefst zien de bonden dat de betreffende onderhoudsmonteurs en machinisten van BAM Rail in dienst treden bij de uiteindelijke winnaar van het werkgebied. Deze oplossing heeft volgens Groen als bijkomend voordeel dat ook de gebiedskennis behouden blijft. Werkgevers weigerden tot dusver echter altijd de zogenoemde mens-volgt-werk-clausule op te nemen in de cao. “De werknemers van BAM Rail die betrokken zijn bij pgo-gebied de Betuwe zijn daarvan de slachtoffers; zij staan met de rug tegen de muur”, zegt Groen.

Zolang de werkgevers hun standpunt niet bijstellen, eist FNV Bondgenoten dat BAM Rail de werkgelegenheid op “andere wijze” garandeert. Nog deze week wil Groen een kant en klare oplossing, anders volgt een ultimatum.

BAM Rail zal vandaag of morgen reageren, laat directeur Sebald van Royen weten. Over de inhoud doet hij nog geen mededelingen.

Reageer op dit artikel