nieuws

Overschrijdingen infra onderschat

bouwbreed Premium

Op het oog lijken kostenoverschrijdingen bij de aanleg van infrastructuur mee te vallen in vergelijking met het buitenland. Bij spoor gaat het om 11 procent, bij wegen 19 procent en kunstwerken 22 procent. Wereldwijd komen percentages van 20 tot 45 procent voor. “Dat overschrijdingen in Nederland meevallen, is echter een onterechte conclusie”, waarschuwt Chantal Cantarelli […]

Op het oog lijken kostenoverschrijdingen bij de aanleg van infrastructuur mee te vallen in vergelijking met het buitenland. Bij spoor gaat het om 11 procent, bij wegen 19 procent en kunstwerken 22 procent. Wereldwijd komen percentages van 20 tot 45 procent voor.

“Dat overschrijdingen in Nederland meevallen, is echter een onterechte conclusie”, waarschuwt Chantal Cantarelli die promoveert aan de TU Delft. Bij overschrijdingen wordt gekeken naar de uiteindelijke kosten en de raming na het formele besluit infrastructuur aan te leggen. Daarvoor is echter al vaak politiek een informeel besluit genomen op basis van veel lagere kostenramingen. Als daarmee wordt vergeleken is de kostenoverschrijding in werkelijkheid veel groter.

Cantarelli heeft specifiek naar twee projecten gekeken, de hsl-zuid en de Betuweroute.

Reageer op dit artikel