nieuws

Langste ‘zwembad’ kan 20 meter hoge golven aan

bouwbreed Premium

Langste ‘zwembad’  kan 20 meter hoge golven aan

Een 40 jaar oude vacuümtank in Ede is gestript en verbouwd tot een hypermodern laboratorium. Het 240 meter lange betonnen complex heeft nu geavanceerde golfopwekkers en neerklapbare stranden. Uniek in zijn soort, aldus Royal Haskoning.

De verbouwde tank biedt de mogelijkheid om onder zeer lage druk onderzoek te doen naar het gedrag van schepen of constructies. In het zogeheten ‘Depressurised Wave Basin’ kan de luchtdruk worden verlaagd tot 25 millibar. Projectmanager Hans Mulder van Royal Haskoning omschrijft de onderzoeksfaciliteit als “het langste zwembad van Europa’’. Door het schalen van de luchtdruk kan het gedrag van schepen in golven significant beter worden nagebootst. In het bassin zijn golven van circa 1 meter hoog te realiseren. Met een simulatie op schaal 1: 20 kunnen hier dus golven van 20 meter hoogte worden gesimuleerd, vergelijkbaar met die op de Stille Oceaan.” Daarmee zijn de golven twee maal hoger dan de huidige faciliteiten van het Maritiem Research Instituut Nederland (Marin).

Golfopwekkers

Om het aantal typen proeven te kunnen uitbreiden, is het laboratorium uit begin jaren zeventig het afgelopen jaar volledig gestript en voorzien van een nieuwe stille sleepwagen, golfopwekkers en neerklapbare stranden. Het verwijderen van de 35 miljoen liter water alleen al vergde twee weken.

Aan een langszijde van het gebouw bevinden zich – over een lengte van 120 meter – de 224 golfopwekkers; gevouwen roestvaststalen cassettes (paddles) van 60 centimeter breed en 2,5 meter hoog die mathematische golfpatronen teweeg kunnen brengen. De golfopwekkers zijn individueel aan te drijven. Voor het opstellen van deze beweegbare elementen is een L-vormige ondersteuningsconstructie aangebracht, opgebouwd uit 8,5 meter hoge en 2,5 meter brede betonnen elementen van circa 35 centimeter dik.

De neerklapbare stranden – grote stalen platen van 5 meter breed en 8 meter lang – zijn aan de overzijde gesitueerd. Daarnaast is de tank uitgerust met twee sleepwagens waaronder het model hangt. Deze wagens rijden met snelheden tot 6 meter per seconde over de lengte van 240 meter. “Om precieze proeven te kunnen doen, moeten ze een heel nauwkeurige snelheid hebben. Dat stelt strenge eisen aan het veiligheidssysteem”, zegt Mulder.

Veiligheid was een belangrijke randvoorwaarde bij het ontwerp. Het vacuümtrekken van de tank, dat een nacht duurt, stelt hoge veiligheidseisen aan gebouw en apparatuur. Zo zijn alle voegen in het betonwerk zorgvuldig gecontroleerd op mogelijk ingesloten luchtbellen. Uit een door Haskoning uitgevoerde controleberekening bleek de bestaande bouwconstructie voldoende bestand tegen alle optredende belastingen. “In het bassin worden golven opgewekt maar tegelijkertijd moet de energie worden geabsorbeerd. Omdat de kracht van een golf op het strand staat niet vermeld in de NEN, heeft MARIN modelproeven gedaan en vervolgens de resultaten geëxtrapoleerd. Het gebouw kan een drukbelasting opnemen van maar liefst 10 ton per vierkante meter.”

Coördinatie

Een lastig aspect tijdens de uitvoering noemt Mulder de coördinatie van de aannemers. “Het werk vond plaats in een half besloten ruimte met slechts één grote toegangsdeur waarbij de veiligheid te allen tijd gewaarborgd moest zijn. Ook logistiek vergde het werk inventiviteit. Wagens zijn speciaal ontwikkeld om de forse betonnen wandelementen, die liggend van Son naar Ede zijn getransporteerd, in hun verticale positie te zetten. Vervolgens zijn de circa honderd elementen met een kraan op de definitieve plaats gezet.

Alle montagewerkzaamheden zijn (volgens planning) op 11 november klaar. Als half november de tank weer wordt gevuld, zal het water ter plaatse worden opgepompt met een snelheid van 100 kubieke meter per uur. Minister Verhagen stelt het laboratorium in januari officieel in gebruik. De tank is al voor 3 maanden volgeboekt. “We zijn tijdens de verbouwing ingehaald door de markt.”

Projectgegevens

Opdrachtgever: Marin

Civiele werk: CFE Nederland i.s.m. Betonson

Prefab beton: Betonson

Hijswerkzaamheden en interne logistiek: Roseboom Ede

Golfopwekkers: Edinburgh Designs

Sleepwagens en golfdempers: Consmema

Elektrotechnische installaties: RTP

Projectmanagement en civiel ontwerp: Royal Haskoning

Start Bouw: 1 april 2011

Officiële opening: 16 januari 2012

Bouwkosten: 14 miljoen euro

Reageer op dit artikel