nieuws

Bedrijfsprofiel gebr. de koning‘Nieuwe contractvormen dalen af naar het mkb’

bouwbreed

Inspelen op nieuwe contractvormen en normen als de CO2-prestatieladder. Dat helpt de gww-aannemer in het mkb om een rol te behouden als hoofdaannemer, geloven ze stellig bij Gebr. De Koning. “We krijgen regelmatig de vraag: hoe kunnen jullie toch blijven groeien.”

Het 110 jaar oude familiebedrijf uit Papendrecht zag zijn jaaromzet de laatste vier jaar stijgen met ongeveer 40 procent naar circa 21 miljoen euro. De d&c-trend daalt langzaamaan af naar het mkb, zien algemeen directeur Dirk-Jan Teeuw en adjunct-directeur Leo van Dijk.

Voor Gebr. De Koning was deze trend aanleiding hierop voortvarend in te spelen. Deels met eigen constructeurs en deels met de assistentie van adviesbureaus. Sinds vorig jaar werden verschillende opdrachten in het genre ter hand genomen.

Voorbeelden waarmee ze graag pronken. Zoals de betonnen spooronderdoorgang in Nootdorp, een blusvoorziening op het rangeerterrein in Sas van Gent en diverse kunstwerken voor het provinciale verkeersproject in het Westland. En ook de Nootdorpboog, waarmee Randstadrail de A12 én spoorlijn ernaast kruist. Die bouwde het bedrijf in een combinatie met aannemerij Colijn. “Alle d&c-werken. Dit soort projecten tekent het niveau waarop wij werken.”

Clustering

Zolang het gaat om afzonderlijke kunstwerken, weet het mkb-bedrijf er volgens de directieleden gauw raad mee. Moeilijker wordt het in te spelen op de trend om grotere opdrachten op de markt te brengen. Dat gebeurt door clustering of door, bijvoorbeeld, een snelweg in zijn geheel in één keer aan te besteden. “Het hoofdaannemerschap voor een compleet traject van pakweg 20 kilometer: daarvoor hebben mkb-bedrijven de maat niet.” Dbfm-contracten zijn de toekomst, weten ze. “Die zijn gunstig voor de grote aannemers. Maar als de ontwikkeling bij kleinere projecten ook die kant uit gaat, zeggen wij daartegen geen nee. Onderhoud en financiering zijn voor het mkb wel de moeilijkere onderdelen. Voor onderhoud ga je een verplichting aan voor meerdere jaren. Als het een omvangrijk contract betreft, is het risico voor een relatief klein bedrijf groter.”

Financiering kan volgens het duo een optie worden als een financiële partij meedoet in een consortium. “Maar het zal blijven afhangen van de grootte van het project. Iets als de Tweede Coentunnel kunnen wij vanwege de omvang nooit aan. Eisen op het gebied van omzet en referenties sluiten mkb-bedrijven bovendien vaak uit. Te vaak”, zo vinden ze.

Ze menen niettemin als mkb-bedrijf ook voordelen te hebben ten opzichte van grote concurrenten. “We kunnen snel reageren. Hebben daarvoor alle takken van sport in huis, waaronder veel eigen materieel. Dat kunnen we altijd direct inzetten.”

Sterke punten

De ambities van Gebr. De Koning liggen hoog, onderstrepen ze. “We willen goed werk leveren. Daarvoor moeten we het hebben van onze sterke punten. Niet op de laatste plaats is dat ons personeel. Het ziekteverzuim is laag en er is weinig verloop. De betrokkenheid van de mensen bij het bedrijf is groot.”

Samenwerking met vaste partners waarmee goede ervaringen zijn opgedaan, draagt volgens hen ook bij aan de kwaliteit van de organisatie. “We hebben nu tachtig vaste medewerkers en 23 inleenkrachten. Voor die inleenkrachten hebben we ook onze vaste adressen: collegabedrijven en enkele uitzendbureaus.”

Zwaar tellen volgens hen echter ook de investeringen in zaken zoals het eerder genoemde d&c maar ook de CO2-ladder en ISO-certificering. “Wij zijn optimistisch over ons perspectief, zien dat nog steeds veel kansen bestaan om als hoofdaannemer actief te blijven. We doen onder meer veel werk voor ProRail. Het helpt dat wij bij de eerste bedrijven zaten die trede vijf van de CO2-ladder bereikten.”

In de laagconjunctuur ontdekten ze bij Gebr. De Koning een bijkomend effect dat de omschakeling van uitvoerend naar meedenkend bouwbedrijf vergemakkelijkte: “Het werd een stuk makkelijker aan het juiste geschoolde personeel te komen.”

Familiebedrijven

Zwarte cijfers zijn belangrijk, ook voor familiebedrijven, onderstrepen ze. “Het is tegelijk mogelijk voor ons om vast te houden aan een hoge kwaliteitsstandaard. We willen namelijk per se goed werk leveren. Ook als we dan wat minder verdienen.” Goede ervaringen van opdrachtgevers moeten het bedrijf in de toekomst vooruit helpen, is de inzet.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels