nieuws

AchtergrondTopman Rijkswaterstaat speelt hoog spel

bouwbreed

Rijkswaterstaat gaat snijden in het aantal managers, maar laat het primaire proces van wegwerk en verkeersinspecteurs ongemoeid. Topman Jan Hendrik Dronkers is bereid zijn eigen positie in de waagschaal te leggen, om de dienst te uniformeren en één gezicht te geven.

Samenwerken en meetbaarheid zijn de nieuwe toverwoorden bij Rijkswaterstaat. Vooral het eerste woord is ontelbare keren gevallen tijdens de jaarlijkse marktdag van Rijkswaterstaat. En masse was de markt weer afgekomen op de mogelijkheid om met de opdrachtgever in contact te komen. Rijkswaterstaat zet andere accenten met een nieuw ondernemingsplan, maar ontkomt daarnaast niet aan een jaarlijkse budgetverlaging van 185 miljoen euro (17,5 procent).

“We moeten meer doen met minder mensen”, is de simpele boodschap van topman Jan Hendrik Dronkers. De bezuinigingen nopen tot 10 procent efficiënter werken en schrappen van diverse activiteiten. Rijkswaterstaat wil uiterlijk in 2015 werken met publieksgerichte netwerkmanagers, toonaangevende projectmanagers en slagvaardige crisismanagers met hoogwaardige kennis en ervaring. De kernwaarden daarbij zijn resultaatgedreven, aanspreekbaar, dienstverlenend, integer, ondernemend en verbindend.

“Minder nachtwerk voor wegwerkers hoort daarbij, maar ook minder verlichting langs wegen”, geeft Dronkers enkele voorbeelden. Liefst meteen gecombineerd met innovatie: zoals de kattenogen op zonneënergie die vooral in de bochten heel effectief blijken. Samen met de markt wil de dienst kijken welke activiteiten helemaal geschrapt kunnen worden. Komend jaar zal Rijkswaterstaat eindelijk de areaalgegevens op orde hebben. Betrouwbare basisgegevens over de staat van (vaar)wegen waar marktpartijen uit kunnen putten bij het maken van offertes.

Snijden

Dronkers wil het primaire proces zoveel mogelijk ongemoeid laten: “Er gebeurt niets als de directeur-generaal een dagje weg is, maar dat is heel anders als weginspecteurs of wegwerkers ontbreken in het lopende proces.” Hij is vooral van plan te snijden in managementlagen, brengt het aantal diensten terug en wil centraal gaan inkopen.

De basis van de nieuwe koers is een uniforme optreden naar de buitenwereld en daardoor een uitstraling naar buiten als één Rijkswaterstaat, met een centrale inkooppost. Dronkers geeft die uniforme uitstraling de hoogste prioriteit en wil daar ook persoonlijk op afgerekend worden als het mislukt. Hij speelt daarmee hoog spel, want verschillende van zijn voorgangers hebben zich al stukgebeten op eerdere pogingen om te uniformeren.

De markt gaf Rijkswaterstaat voor de tweede keer op rij een 6,8 als opdrachtgever. De top belooft de kritiekpunten ter harte te nemen en streeft nog steeds naar het cijfer 7,5 in 2012. Tegelijk scoort de machtige gww-opdrachtgever ook dit jaar al een voldoende op het gebied van betrouwbaarheid (6,8), professionaliteit (6,8) en vernieuwing (6,6). Zorgenkindje is samenwerking op het gebied van dynamisch verkeersmanagement. Tijdens een tussentijdse marktpeiling scoorde de dienst daarvoor een dikke vier. Inmiddels is er schorvoetend een platform aan de slag waar markt en Rijkswaterstaat informatie over matrixborden en elektronische wegmarkering gaan uitwisselen.

Meer dan 1000 marktpartijen zijn ondervraagd over hun ervaringen met de dienst. Breed leeft de zorg over het dalende kennisniveau op technisch gebied (6,2 tegenover 6,5 in 2010).

Prestaties uit het verleden

Tegelijk ervaren marktpartijen de dienst nog regelmatig als “betuttelend” als het gaat om de uitwerking van d&c-contracten. Een ander kritiekpunt is dat bij aanbestedingen op de ‘meest voordelige inschrijving’ vooral geoordeeld wordt over het proces en er nauwelijks interesse is voor de kwaliteit van het eindproduct. Daar komt volgens Dronkers vanaf 1 januari verbetering in door de prestaties uit het verleden mee te gaan wegen bij de gunning van nieuwe projecten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels