nieuws

Trein blijft rijden bij stort tunneldek

bouwbreed

Miver Bekistingstechniek uit Heeze introduceert een aluminium wandconsole die het mogelijk maakt dat treinen blijven rijden terwijl een tunneldek wordt gestort.

Een rij wandconsoles wordt tegen de gerede tunnelwand bevestigd met schroefankers en oplegblokken. Daarop komt een ligger waarop de bekistingsbalken rusten. Zij overspannen het veld zonder extra ondersteuning. Op die manier kan het vloerdek worden gestort, terwijl het spoor in gebruik blijft.

Het systeem is ook geschikt voor de bouw van bruggen of viaducten, als de scheepvaart of het wegverkeer niet onderbroken worden. De consoles hebben een spindel (al of niet met rolschaats) of een ontkistingspot. Het schroefanker is herwinbaar en het ankergat in de betonnen wand wordt met een vezelbetonstop dichtgezet, zodat er geen risico op roestvorming bestaat.

Volgens Miver Bekistingstechniek betalen de consoles zichzelf terug uit de besparing op ondersteuningconstructies, tijdelijke funderingen en aanrijdbeveiligingen. De console was te zien op de Betonvakdagen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels