nieuws

Interesse in techniek moet jong beginnen

bouwbreed

De belangstelling voor een technische carrière bij scholieren is nog steeds matig tot slecht. In Amsterdam wordt geprobeerd het tij te keren door al op de basisschool de kiem de leggen. Private partijen willen daar graag aan meewerken. Zo maakte Royal Haskoning een module voor scholen op IJburg over het maken van nieuw land.

De module is onderdeel van het project Techniekambassadeur, een samenwerking tussen vijftien Amsterdamse basisscholen en het bedrijfsleven. In de lessen leren kinderen hoe IJburg is opgebouwd, en moeten ze in een aantal stappen zelf een ontwerp maken voor IJburg 2. “Ze moeten gaan nadenken over de vormgeving, de toegangswegen, de straatverlichting. Maar daarna gaan ze ook kijken hoe hun eigen woonomgeving is opgebouwd”, zegt Rogier Schravendeel van Haskoning.

In eerste instantie werd de module in de klas gegeven, maar sinds het Ingenieursbureau Amsterdam (IBA) inhaakte bij het project, zijn daar veldonderzoeken aan toegevoegd onder leiding van ingenieurs die vanaf het begin bij de bouw van de wijk betrokken zijn geweest. “Het is enorm leuk om te zien wat dat met kinderen doet”, zegt Michelle Mulder van IBA. “Ze krijgen bij de bouwkeet een helm en hesje. Dat vinden ze al prachtig. Maar de kinderen gaan er helemaal voor. Je wilt ook vooral aantonen dat techniek leuk is, dat het mooi is om iets tastbaars te maken.”

Liefde

Volgens Schravendeel is het belangrijk dat techniekbedrijven een bijdrage leveren aan het stimuleren van de liefde voor techniek. “Het is voor Haskoning ook een vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen, om iets terug te doen voor de maatschappij.” Maar op de lange termijn is grotere participatie in techniekonderwijs ook belangrijk voor de techniekbedrijven zelf. “Wij doen ook projecten op roc’s, maar we zijn erg geschrokken van de snelheid waarmee techniek verdwijnt. Voor de roc-opleiding Civiele Techniek in Amsterdam zijn maar twee leerlingen. Twee! En dat is de opleiding waar later wel onze tekenaars en werkvoorbereiders vandaan moeten komen.”

Hoewel we in het dagelijks leven meer techniek gebruiken dan ooit, lijkt de interesse in hoe het allemaal werkt en tot stand komt steeds minder. “En het vervelende is dat jongeren al vroeg de keuze maken of ze het interessant vinden of niet. Daarom moet je eigenlijk al op de basisschool beginnen. Kinderen zijn dan nog veel nieuwsgieriger en mobiliseerbaar.”

“Het is ook heel bijzonder om samen met basisscholen die module te bedenken. Als techneuten denken wij in technische oplossingen. Om dat samen met onderwijsmensen om te zetten in taal die bij kinderen werkt is erg leuk, en voor alle partijen leerzaam.” De IJburg-module is er slechts één in een serie van twaalf in het programma Techniekambassadeur. In andere modules die op verschillende scholen worden gebruikt, wordt bijvoorbeeld ingegaan op het bouwen van een huis, de Noord-Zuidlijn, water en de techniek in een schoolgebouw zelf. Daarin wordt samengewerkt met bouwbedrijven, architecten, installateurs en ingenieursbureaus.

Betrokken

Volgens Schravendeel blijft Haskoning voorlopig betrokken bij het project, en wordt gekeken hoe het promoten van techniek verder vormgegeven kan worden. “De techniek is nog niet gered.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels