nieuws

Geen massa-ontwerp vanwinkelcentrum Utrecht

bouwbreed Premium

Geen massa-ontwerp vanwinkelcentrum Utrecht

Ambitieus. Zo mag het voorlopig ontwerp van het kerngebied van Leidsche Rijn Centrum, het tweede stadshart van Utrecht, rustig genoemd worden. De bouw zal eind 2012, begin 2013 aanvangen.

Volgens projectdirecteur Richard Lokhorst ‘moet dit het allermooiste winkelcentrum van Nederland worden, qua sfeer en beleving vergelijkbaar met winkelcentra in Amstelveen en Almere’.

Naast winkels, woningen, kantoorruimte, een bioscoop, een groot hotel met conferentiecentrum, pleinen en parken zijn er plannen voor het aantrekken van een aansprekend museum. Ook is het de bedoeling dat hier de nieuwe stadsschouwburg wordt gebouwd: de huidige stadsschouwburg, in het centrum van Utrecht, is te klein.

Sportveldjes

Lokhorst: “Nee, ik heb nog geen idee welk aansprekend museum naar Leidsche Rijn zou moeten komen, maar we leggen de lat hoog, want we willen er echt wat van maken.”

Het Leidsche Rijn Centrum – ruim twee jaar vertraagd vanwege ‘veranderende, economische omstandigheden’ – ligt op de grens met de bestaande stad, op de kruising van de overkapte A2 met de spoorlijn. Omdat er op het dak van A2 niet gebouwd mag worden, komen hier recreatieve voorzieningen, zoals een halfpipe en sportveldjes. Het nieuwe centrum krijgt ook een station: NS-station Leidsche Rijn Centrum.

De woon- en winkelblokken in het kernwinkelgebied zijn uitgewerkt door vijf architecten: Cruz y Ortis, AWG (Christine de Ruyter), Hans Kollhoff, Geurst & Schulze en DOK-architecten (Liesbeth van der Pol). In het voorlopig ontwerp zijn de hoofdvormen van de gebouwen uitgewerkt: de architectonische, constructieve en installatietechnische ontwerpen zijn op elkaar afgestemd. De architecten hebben zich laten inspireren door Zuid-Europese steden als Milaan en Valencia: moderne architectuur met arcades, aldus Lokhorst. Het kernwinkelgebied bestaat uit verschillende woon- en winkelblokken, inclusief een singel en een boulevard. Lokhorst: “We hebben niet gekozen voor massa-ontwerp: de architecten hebben geen overleg gehad met elkaar. Dat betekent dat elk blok uniek is.” De blokken bestaan uit vijf à acht lagen en hebben een gezamenlijke binnentuin.

Enorme parkeergarage

Het definitief ontwerp volgt in oktober, daarna gaat de aanbestedingsprocedure van start. Met de bouw, die bij elkaar zo’n vijf jaar in beslag neemt, wordt eind 2012, begin 2013 begonnen.

Ontwikkeltandem ASR Vastgoedontwikkeling/Vesteda kwam eind vorige week met de plannen voor het nieuwe kernwinkelgebied naar buiten. Pal onder dit deelgebied, met tachtig à honderd winkels, komt een enorme parkeergarage; qua oppervlak (zestien voetbalvelden) vermoedelijk de grootste, eenlaagse parkeergarage van Nederland. Er is plek voor 2000 auto’s. Ook wordt er een ondergrondse expeditiestraat aangelegd, louter bedoeld voor het bevoorraden van de winkels. Vrachtwagens kunnen straks via de A2-tunnel de expeditiestraat in rijden.

ASR/Vesteda, die de aanbesteding in 2008 won, betaalt 118 miljoen euro voor de grond (eeuwigdurend erfpacht), Corio wordt straks eigenaar van alle commerciële ruimtes.

Reageer op dit artikel