nieuws

Ontwerper Naco blinkt uit met megavliegveld

bouwbreed Premium

De door Naco ontworpen luchthaven voor de Chinese hoofdstad Beijing krijgt twee, misschien drie haltes voor de hogesnelheidslijn. Qua capaciteit steekt Beijing New International Airport werelds grootste vliegvelden in Atlanta en Chicago naar de kroon.

Het winnende ontwerp van DHV-dochter Naco brengt een luchthaven in beeld die wordt gebouwd op een oppervlakte van 10 bij 10 kilometer. Het knooppunt is bij oplevering in 2017 vier keer zo groot als Schiphol. Via acht start- en landingsbanen wordt het luchtvervoer afgewikkeld van jaarlijks 130 miljoen reizigers. De realisatie van de 40 kilometer ten zuiden van de hoofdstad aan te leggen luchthaven vergt een investering van naar schatting 10 miljard euro.

“China is voor ons een groot en belangrijk land”, zegt directeur Rik Krabbendam van luchthavenspecialist Naco. “Het land beschikt al over 150 commerciële luchthavens en wil er nog 120 bij. Er staat veel te gebeuren.”

Naco is al sinds de jaren zeventig actief in China. Het bureau beschikt er over kantoren in Beijing, Sjanghai en Guanzhou en was betrokken bij ruim twintig nieuwe vliegvelden.

“China heeft voor de prijsvraag van de luchthaven van Beijing de absolute top gevraagd. De aanpak is om de allereerste keer maximale zekerheid te krijgen door de beste internationale experts aan te trekken. Zo ontstaan zoveel mogelijk ideeën. Daarna kunnen ze het zelf. Het land heeft afgelopen tien jaar veel aan zelfvertrouwen gewonnen.”

Naco ontvangt voor het maken van het masterplan een half miljoen euro. Groter geld ligt nog te wachten. Krabbendam: “We richten ons vooral op de grote gebouwen. We hebben denk ik een goede kans om mee te mogen denken over het stationsgebouw. In de eerste fase wordt dat net zo groot als in Schiphol. Daarna volgt de verdere uitbreiding.”

Combinatie

Krabbendam ziet de nieuwe luchthaven van Beijing als een slimme combinatie van twee vliegvelden. De combinatie en schaalgrootte vragen beide bijzondere aandacht.

“Je kunt de mensen op zo’n grote luchthaven niet eindeloos kilometers laten lopen. De wandelafstand stelt grenzen aan de gebouwen. De hogesnelheidslijn gaat onder de luchthaven door en krijgt in elk geval twee maar misschien ook wel drie stations. Het voorterrein met zijn hotels, kantoren en parkeerplaatsen wordt een stad op zich.”

Bestuursvoorzitter Bertrand van Ee van moedermaatschappij DHV vindt dat Naco in de prijsvraag de gouden medaille gewonnen heeft. “Het project is een concrete invulling van een van Nederlands tien topgebieden: de logistiek. Nederland laat zien koploper te zijn.

Reageer op dit artikel