nieuws

Gunning metro bij rechter

bouwbreed Premium

De rechter gaat beslissen over de gunning van de bovenbouw van de Noord-Zuidlijn. Er is bezwaar gemaakt tegen de gunning van de opdracht met een waarde van 300 miljoen euro aan VIA NZL (Visser & Smit en Imtech). Meridiaan (een combinatie van Dura Vermeer Divisie Infra, Max Bögl Nederland en Balfour Beatty Rail) is naar […]

De rechter gaat beslissen over de gunning van de bovenbouw van de Noord-Zuidlijn.

Er is bezwaar gemaakt tegen de gunning van de opdracht met een waarde van 300 miljoen euro aan VIA NZL (Visser & Smit en Imtech). Meridiaan (een combinatie van Dura Vermeer Divisie Infra, Max Bögl Nederland en Balfour Beatty Rail) is naar de rechtbank van Amsterdam gestapt met als doel alsnog zelf de opdracht binnen te slepen. De bouwcombinatie heeft de zogenoemde Alcatel-termijn (een periode van twee weken waarin andere inschrijvers een voorgenomen gunning mogen aanvechten) aangegrepen “om de gemaakte keuze en onderbouwing daarvan nader te bestuderen”, bevestigt de projectorganisatie.

Naar verwachting zal de rechtbank eind augustus uitspraak doen. Tot die tijd ligt de aanbestedingsprocedure stil. Overigens verwacht de projectorganisatie de voorgenomen gunning gewoon door te kunnen zetten, maar wacht noodgedwongen de uitspraak van de rechter af.

Omstreden

Het gaat om een design & constructcontract met een plafondbedrag van 300 miljoen euro, zo’n 10 procent van de totale kosten om de metrolijn aan te leggen. Het is het laatste grote contract van de omstreden metrolijn die van Buikslotermeer, via Amsterdam CS naar Amsterdam-Zuid loopt over een lengte van 10 kilometer. Naast de twee genoemde consortia doorliep de combinatie Strukton N-Z-lijn als derde de laatste dialoogronde. Bij de opdracht gaat het gaat om bijna 20 kilometer rails (twee keer 9,7 kilometer) en de bouwkundige afbouw van de acht ondergrondse stations, waaronder de liften en roltrappen. De stations liggen op een diepte die varieert van 11 tot 26,5 meter.

Het begin van de afbouw van de lijn is gepland in het voorjaar van 2012 en die planning komt vooralsnog niet in gevaar. Eind 2017 moet de hele lijn klaar zijn.

Reageer op dit artikel