nieuws

‘Voor onze aanpak bestaat geen blauwdruk’

bouwbreed Premium

‘Voor onze aanpak bestaat geen blauwdruk’

Een gestage groei van omzet en winst in de afgelopen zes jaar geeft directeur Johan Krijgsman van bouwbedrijf Waal in Vlaardingen vertrouwen in de strategie. “2010 Was voor ons een topjaar.”

Waal profiteert volgens hem van jaren werken aan de kwaliteit van de organisatie. Zijn nieuwste wapenfeit is een “vraaggedreven” dienst die hij op de Provada voor het eerst zal presenteren.

“Wij zijn ervan overtuigd dat de traditionele projectontwikkeling verdwijnt en niet meer terugkomt. De nieuwe dienst waarover hij het heeft, staat in het teken van meedenken met de klant bij de ontwikkeling van woningbouw. “Het wordt een vorm van co-creatie. We noemen het van idee tot identiteit. Met als doel maximale klantwaarde door bijvoorbeeld leefbare en vitale wijken en buurten.”

Jaren achter elkaar presteert het bedrijf financieel bovengemiddeld. De laatste jaren zelfs volledig tegen de neergaande trend in. Krijgsman verklaart dit door voortvarend opgepakt kwaliteitsmanagement. Hij noemt als belangrijke aspecten daarvan procesbeheersing, BIM, het in huis halen van de engineering, ketensamenwerking en lean bouwen.

De omzet groeide sinds 2006 met 80 procent. In 2009 schoot de omzet van 61 naar 70 miljoen euro en in 2010 werden alle groeirecords gebroken met een verdere stijging naar 93 miljoen euro. “Dit jaar rekenen we op 100 miljoen euro”, klinkt het zelfverzekerd.

Nieuwe koers

Het ene bedrijf gaat nu meer voor het werk, het andere voor de winst. Waal deed het allebei: de brutomarge bleef vorig jaar met 10,7 procent gelijk aan die van 2009. “Ik werk elf jaar bij Waal en al die tijd hebben we een bovengemiddelde brutomarge gehad. We streven naar minimaal 7 procent en dat halen we ruimschoots.”

Het Instituut Nederlandse Kwaliteit (INK) heeft het bedrijf zeven, acht jaar geleden geïnspireerd voor een nieuwe koers, legt hij uit. Het had een model opgesteld voor bedrijven om te sturen op kwaliteitsverbetering in de organisatie. “Wij besloten dit model te gaan toepassen.”

Eerst werd een protocol gemaakt om de bedrijfsprocessen beter onder controle te krijgen. “Dat dwong ons keuzes te maken.” Destijds deed het bedrijf van alles: woningbouw en utiliteitsbouw in alle smaken. “Van kleine halletjes tot grote woning- kantoor- en zorgprojecten. We besloten ons te concentreren op waar we goed in zijn. De focus kwam op woningbouw en utiliteitsbouw voor maatschappelijk vastgoed zoals scholen, ouderenhuisvesting en zorgvoorzieningen.”

Een paar jaar later, in 2007, volgde de omarming van het Bouw Informatie Model (BIM). “Dat heeft enorm veel voordeel gebracht. Minder faalkosten, minder verspilling. Ook gebeurt nu alle ruwbouw-engineering in eigen huis.” Onderaannemers moeten ook Bimmen, onderstreept hij. “We zitten nu in een fase dat we selectief partners zoeken. Bimmen is een minimumeis.”

Succes met BIM is volgens hem niet vanzelfsprekend. “Het staat of valt met de mensen die ermee werken. Wij hebben het gepresenteerd als het Waal Informatie Model, WIM dus. Maar dat is een commerciële woordspeling. We wilden laten zien dat we erover hebben nagedacht: Wim werkt bij Waal”, doet hij er nog een schepje bovenop.

Schuttingen

De continue aandacht voor verbetering en innovatie in de organisatie, bracht in 2009 weer een, volgens Krijgsman, belangrijke stap. “We wilden af van teams die worden gevormd voor één project. Elke keer opnieuw moeten mensen dan op elkaar ingespeeld raken. Daarom zijn we overgestapt op een projectongebonden teamorganisatie. De denkbeeldige schuttingen tussen de verschillende afdelingen moesten daarvoor weg.”

Lean bouwen was de vernieuwing die vorig jaar de organisatie opschudde. “Al onze uta-mensen, bij elkaar ongeveer tachtig, zijn daarvoor vier dagen op cursus geweest.” Toegepast bij de bouw van een appartementengebouw in Rotterdam, zou de doorlooptijd zijn bekort van de geplande zeventien naar twaalf maanden. “Met”, verzekert hij, “een superhoge opleveringskwaliteit en een supertevreden klant.”

De aanpak bracht Krijgsman de nominatie voor ‘Business Improvement Manager 2011’ van het Nederlands Netwerk voor Kwaliteitsmanaagement (NNK). Jurylid Ed Nijpels noemde hem een “koploper in de sector”.

Toch denkt Krijgsman dat andere bedrijven de aanpak “niet direct” kunnen overnemen. “Daarvoor bestaat geen blauwdruk. Het zit in de mensen in het bedrijf, waarmee je een proces doormaakt.” Dat zijn er bij Waal in totaal 150. “Het gaat”, meent hij, “in stappen. Alleen dan bereik je een cultuur van continue verbetering.” Dat geldt volgens hem zowel binnen als buiten de groep van Aan de Stegge Verenigde Bedrijven (ASVB) waarvan Waal deel uitmaakt.

“De volgende stap”, zo kondigt hij aan, “is keteninnovatie en het slechten van de vechtcultuur in de waardeketen. Door samenwerking bereiken we veel meer, is onze ervaring.” Dat de NNK-trofee uiteindelijk ging naar de directeur van een tbs-kliniek, deert hem niet. “We hebben een florerend bedrijf met veel werk. Dat is mijn prijs.”

Reageer op dit artikel