nieuws

Spoorbouw naar 2,2 miljard

bouwbreed Premium

De investeringen in het Nederlandse net van spoorwegen herstellen zich langzaam van de terugslag vorig jaar. Tegenover de 8,2 procent krimp van 2010 staat voor dit jaar een groei van 0,8 procent tot 2,2 miljard euro. Onderzoek van Euroconstruct maakt duidelijk dat in West-Europa de spoorsector dit jaar stevig moet inleveren. Vooral Spanje boet in. […]

De investeringen in het Nederlandse net van spoorwegen herstellen zich langzaam van de terugslag vorig jaar. Tegenover de 8,2 procent krimp van 2010 staat voor dit jaar een groei van 0,8 procent tot 2,2 miljard euro.

Onderzoek van Euroconstruct maakt duidelijk dat in West-Europa de spoorsector dit jaar stevig moet inleveren. Vooral Spanje boet in. In het land nemen de spoorinvesteringen dit jaar af met 40 procent tot 7,2 miljard euro. Het leed is nog lang niet geleden, want de Spaanse spoorsector wacht voor de jaren 2012 en 2013 cumulatief nog eens 43 procent krimp. Van de trotse 12,6 miljard euro die de Spanjaarden twee jaar geleden nog in de spoorbouw staken, blijft in 2013 amper 4,4 miljard over. De vrije val van Spanje maakt dat dit jaar de investeringen in de West-Europese spoorbouw met 9,4 procent afnemen.

Landen die naast Spanje dit jaar minder geld in het spoor steken zijn Ierland (-10,2 procent), Portugal (-5 procent) en Italië (-2 procent).

Euroconstruct, de koepel van gerenommeerde bouwinstituten waaronder het EIB, verwacht dat Ierland volgend jaar de afname omzet in een stijging van 1,4 procent. In 2013 neemt de bouwproductie met 30,5 procent toe tot 538 miljoen euro. Portugal zakt komende twee jaar 27,5 procent verder weg en is dan goed voor 715 miljoen euro.

Italië, dat in 2007 nog 9,2 miljard in het spoor stak, investeert dit jaar 5,8 miljard euro. Geleidelijk nemen de uitgaven toe tot 6,2 miljard euro in 2013.

Sterk in opmars is nog steeds Groot-Brittannië. Het land investeerde in 2007 nog maar 3,8 miljard in de spoorbouw. Niet geraakt door de crisis nemen de uitgaven toe tot 9,2 miljard euro in 2013. Voor volgend jaar schat Euroconstruct de groei op 27,8 procent.

Duitsland neemt wat gas terug, maar blijft op hoog niveau een stabiele spoorbouwer. Om de crisis te bezweren kwamen extra gelden vrij, waardoor het bouwvolume afgelopen periode jaarlijks met een procent of 5 toenam. Tot 2013 zit een krimp van 3,5 procent in de pijplijn, waardoor de productie over twee jaar uitkomt op 6,8 miljard euro.

In Nederland stijgt het bouwvolume volgend jaar 1 procent. Voor 2013 is de raming 0,8 procent extra. Als de prognoses uitkomten is in Nederland over twee jaar 2,3 miljard euro onder de spoorbouwers te verdelen.

Reageer op dit artikel