nieuws

Verkeersclustering maakt rotonde sneller

bouwbreed

Clustering van het verkeer kan rotondes de helft sneller maken. Onderzoek van Bob Granneman bij ingenieursbureau Witteveen+Bos wijst uit dat met behulp van tweekleurige verkeerslichten de doorstroming stukken verbeteren kan. De Delftse student boog zich in Deventer over het fileprobleem bij turborotondes, verkeerspleinen met meerdere rijstroken. Turborontondes maken kruisingen verkeersveiliger vanwege de lage snelheid van […]

Clustering van het verkeer kan rotondes de helft sneller maken. Onderzoek van Bob Granneman bij ingenieursbureau Witteveen+Bos wijst uit dat met behulp van tweekleurige verkeerslichten de doorstroming stukken verbeteren kan.

De Delftse student boog zich in Deventer over het fileprobleem bij turborotondes, verkeerspleinen met meerdere rijstroken. Turborontondes maken kruisingen verkeersveiliger vanwege de lage snelheid van het verkeer en het geringe aantal conflictpunten.

Granneman beveelt het gebruik van Rotonde Dosseer Installaties aan (RDI’s). De tweekleurige verkeerslichten worden geplaatst op de hoofdstroom van richting rotonde. De RDI clustert de hoofdstroom naar de rotonde, waardoor het verkeer vanaf de zijstroom gemakkelijker kan invoegen.

De installaties worden alleen ingeschakeld als de wachttijd op een van de zijwegen te groot wordt. Opmerkelijk genoeg blijkt dat ook de hoofdstroom een lagere verliestijd kan hebben. Daardoor profiteert het verkeer uit alle richtingen van de tweekleurige doseerslichten.

Verkeerssimulaties wijzen uit dat toepassing van een RDI rontondes 10 procent extra capaciteit verkeerscapaciteit geeft. De verliestijd van het autoverkeer kan tot de helft afnemen. Op de zijstroom ontstaat 25 procent ruimte voor extra verkeer.

Reageer op dit artikel