nieuws

Diepwand voorkomt opdrijving

bouwbreed Premium

Diepwand voorkomt opdrijving

Geen palen of ankers, maar speciale trekdiepwanden moeten voorkomen dat de diepste parkeergarage van het land opdrijft.

Op de bodem van de bouwput op het Rotterdamse Kruisplein liggen overal stukken staalkabel. Ze zijn afkomstig van twee diepwanden die parallel aan de bouwputwanden in de lengterichting zijn aangebracht. Ze lopen alleen niet door tot het maaiveld maar houden iets boven de bodem (-20,5 m NAP) op , zodat de wapening vervlochten kan worden met die van de 2 meter dikke betonvloer.

De wanden worden gebruikt om opdrijven van de constructie te voorkomen. Meestal komen daarvoor trekpalen of ankers in beeld, maar volgens projectleider Albert Allaart van Ingenieursbureau Gemeentewerken Rotterdam leek het in dit geval handiger diepwanden te gebruiken. De diepwandstelling was immers al ter plekke. Franki vulde het bovenste deel van de sleuven met zandcement dat naderhand gemakkelijk weggebroken kan worden. De staalkabels hielden de wapeningskorven tijdens het storten op hun plek. Bij elk stuk wand dat wordt gesneld, komt een nieuw stuk kabel bloot te liggen.

Allaart wijst op buizen die door de trekdiepwanden zijn geslagen. Ze lopen nog een paar meter door onder niveau -42 meter waar de diepwanden met hun tenen in de laag van Kedichem staan.

Meters

In de buizen zijn extensometers geplaatst die precies weergeven hoe de grond en de diepwanden straks worden belast als de betonvloer is gestort en de bemaling uitgaat.

Zo wordt er meer gemonitord op en rond de bouwput van de Kruispleingarage. De druk in de stempels wordt gemeten met druksensoren, de doorbuiging van de bouwputwanden met inclinometers.

Verder wordt de bebouwing naast de put vlak voor het Stationsplein goed in de gaten gehouden. De Millenniumtoren met het Manhattan-hotel staat op amper 15 meter. De toren is diep gefundeerd en niet in beweging gekomen. Een woongebouw op 7 meter van de put vroeg meer aandacht van de bouwers. Het staat gefundeerd op dezelfde pleistocene laag op -20 meter waar hoofdaannemer Besix nu met de ontgravingswerkzaamheden is aanbeland. De stempels zijn ter plekke met vijzels op voorspanning gezet.

De Kruispleingarage wordt de diepste parkeergarage van Nederland. Vanaf zomer 2013 moet hij plaats bieden aan 760 auto’s. Automobilisten kunnen direct vanuit de Weenatunnel voor het Centraal Station langs de nieuwe garage binnenrijden. Bovendien wordt er een 200 meter lange ondergrondse verbinding gemaakt met de parkeergarage onder het Schouwburgplein. Al het verkeer op zoek naar een parkeerplaats in dit deel van de Rotterdamse binnenstad kan dan onder de grond blijven, waardoor het maaiveld vrij blijft voor voetgangers.

Reageer op dit artikel