nieuws

Aquaduct bij Leiderdorp terug op zijn plaats

bouwbreed Premium

Met 100 ton ballastgewicht is de stalen bak voor het aquaduct in de A4 bij Leiderdorp gisteren opnieuw op zijn plek gelegd. BAM Civiel laat het er niet meer op aankomen en laat de ballast voorlopig liggen.

Om de scheepvaart op de Oude Rijn verder niet te hinderen is gekozen voor plat ballastmateriaal. Gisteren rond het middaguur was dat met een kraan netjes over de bodem van de stalen bak gelegd, waar het niet meer dan 35 centimeter bovenuit steekt. Toen duikers de laatste gewichten hadden losgekoppeld van de kraan werden de vier lieren op de oevers gevierd en zakte de bak centimeter voor centimeter op zijn plek.

Kort na de eerste afzinkoperatie begin dit jaar haalde BAM Civiel het ballastmateriaal al weg. Dat was in theorie mogelijk, omdat de waterstand in het compartiment onder de bak kon worden verlaagd. De bak zou onder het gewicht van het water daarboven op zijn plek blijven. Dat was ook precies het slimme aan de door BAM Civiel zelf ontwikkelde methode: de scheepvaart zou korter gestremd zijn dan bij de gebruikelijke manier om een aquaduct te bouwen. Maar een maand na het afzinken kwam de bak bij Leiderdorp plotseling weer bovendrijven.

Boosdoener bleek het oppompprofiel dat het compartiment onder de bak waterdicht moest isoleren van de vaarweg. Dat profiel, gevuld met lucht, bleek toch lek en liet water door. De oorzaak heeft de aannemer volgens zegsman Martin Potter niet kunnen achterhalen. Voor de zekerheid is het over een groot deel versterkt door vulcanisatie. Nu de bak weer op zijn plek ligt, zal de waterstand weer in stappen worden verlaagd. Duikers zullen dan onder de bak een soort omegaprofiel monteren dat de primaire waterkerende functie overneemt. De lucht in het oppompprofiel wordt dan vervangen door glycol. Pas daarna zal BAM het ballastgewicht verwijderen.

Reageer op dit artikel