nieuws

Vuile steenslag keert na wasbeurt terug langs rails

bouwbreed Premium

Vuile steenslag uit het spoorbed kan na een flinke wasbeurt prima gebruikt worden als grondstof voor fundaties rond de spoorbaan. Bouwbedrijf Strukton brengt met naaste buur Bonder Recycling een keten in praktijk waardoor kiezel milieuvriendelijk terugkeert naar een plek bij de rails.

Spoorbeheerder ProRail heeft met de introductie van zijn CO2-ladder iedereen
aan het denken gezet. Wie slim omgaat met energie en grondstoffen krijgt een
voorsprong bij het gunnen van opdrachten. De prikkel leidt tot nieuwe ideeën.
“Bij Strukton Rail, binnen heel ons bedrijf, zijn we bezig met maatschappelijk
verantwoord ondernemen”, zegt commercieel manager Frank van Buuren. “Wat kunnen
we doen? De vernieuwing van een ballastbed onder het spoor leidt tot een grote
afvalstroom. Het materiaal verdwijnt na gebruik in wegfunderingen en
geluidswallen. Jammer. Zou het spoorballast niet opnieuw te gebruiken zijn in
het bouwproces?”

Spoorbedden

De dynamische belasting van rijdende treinen laat spoorbedden gaandeweg hun
solide samenhang verliezen. Het spoorballast valt niet alleen ten prooi aan een
proces van knarsen en knagen, maar raakt in de loop der jaren ook verontreinigd.
Met koper, zink en allerhande koolwaterstoffen. Direct hergebruik is daardoor
uitgesloten. Dirk Bonder weet wel raad met het vuile spoorballast. De directeur
van Bonder Recycling en Overslag verwerkt met zijn 25-koppige bedrijf zo’n
200.000 tot 250.000 ton aanvoer. De onderneming beschikt over een eigen spoor,
een eigen haven en heeft een goede aansluiting op snelweg A2. Afval bestaat
niet, volgens Bonder. Beter is om elk materiaal eindeloos te hergebruiken. Zoals
het grind uit de ballastbedden. Van elke ton vervuilde kiezel die Strukton Rail
aanlevert, geeft Bonder schoongemaakt en ter hergebruik gereed 92 procent door
aan Strukton Prefab Beton. “De reductie van CO2 hebben we hoog in het vaandel,
precies als onze collega’s van Rail”, verzekert directeur Jan van Stratum van
Prefab Beton. Op de klantvraag van Rail werd snel buurman Bonder bij het
denkwerk betrokken. “We hebben een paar emmers van het gereinigde grind en zand
in ons laboratorium onderzocht. Het materiaal blijkt uitstekend te gebruiken bij
de vervaardiging van beton met een sterkte van B65. Niets stond in de weg om
voor het spoor vlinderblokken of dwergseintjes te maken. Ook fundaties voor
bovenleidingsportalen zijn prima mogelijk.”

Hergebruik

Van Stratum verwacht dat het hergebruik niet duurder is bij de inkoop van
zand en grind. Spoorbeheerder ProRail juicht de innovatie toe. De primeur van de
vlinderblokken, waarin gereinigd grind uit spoorbedden is toegepast krijgt de
bovenbouwvernieuwing van het spoor in de regio Utrecht. De nieuwe werkwijze
levert – bescheiden gerekend – een besparing op van om en nabij 1700 ton CO2 per
jaar.

Reageer op dit artikel