nieuws

Bouw Utrecht Centraal in startblokken

bouwbreed

Met het boren van de eerste paal is het Belgische bouwbedrijf Besix gisteren begonnen met de bouw van de nieuwe stationshal van Utrecht Centraal. Contractwaarde van dit project: 95 miljoen euro. ProRail is de opdrachtgever.

De nieuwe stationshal – een constructie van beton, staal en glas – wordt aanmerkelijk groter dan de huidige hal: 90 meter breed en 280 meter lang. Dat zijn drie voetbalvelden bij elkaar. De vloer en draagconstructie van de huidige stationshal blijven gehandhaafd en worden uitgebreid. Besix bouwt de hal inclusief technische ruimtes, een tunnel voor kabels en leidingen en de commerciële ruimten (winkelpanden).

De planning is enorm strak, typeert projectdirecteur Emiel Braeckman van Besix. “Wij hebben de absolute verplichting dat de nieuwe stationshal eind 2015 klaar moet zijn. Lukt dat niet, dan staat er een boete tegenover. We gaan het in zes fasen doen; elke fase is door onze opdrachtgever zeer uitvoerig beschreven. We bouwen in delen, steeds op een andere plek, zodat de rest in gebruik kan blijven en we al die reizigers zo min mogelijk tot last zijn.’’

Braeckman realiseert zich dat Utrecht Centraal dagelijks meer dan 100.000 bezoekers telt. “We hebben voldoende ervaring om in een zeer druk, stedelijk gebied te werken. Ook in Nederland.” De projectdirecteur doelt onder meer op de bouw van station Amsterdam Bijlmer ArenA. “De evaring die we daar hebben opgedaan, komt ons in Utrecht goed van pas.”

Op dit moment heeft Besix dertig mensen op de Utrechtse bouwplaats rondlopen, op piekmomenten zullen dat er volgens Braeckman zo’n 85 zijn.

“Natuurlijk zullen reizigers enige overlast ondervinden van de bouwwerkzaamheden”, zegt coördinerend bouwmanager Jan van Swam van ProRail. “Soms zijn er omleidingen nodig, daar ontkom je niet aan. Maar we proberen de reizigers en omwonenden zo min mogelijk pijn te doen. Bovendien blijft de stationshal veilig, dat garanderen wij.”

Bouwvakkers gaan werken achter meterhoge hekken (tot 18 meter hoog) die stof- en waterdicht zijn.

Metamorfose

Het nieuwe station bestaat uit een ruime, lichte hal met golvende dakconstructie. De zuidzijde van de hal bestaat uit één lange, glazen wand met uitzicht op de perrons en sporen. Aan weerszijden van de hal komen twee grote stationspleinen. Het bouwwerk is ontworpen door Benthem Crouwel Architekten, in samenwerking met ingenieursbureau Movares.

De nieuwe stationshal is onderdeel van een groter geheel: de ov-terminal. De totale investeringskosten bedragen 227 miljoen euro. Naast uitbreiding en vervanging van de stationshal gaat het om de bouw van twee nieuwe busstations, een tramstation, verbreding van perrons, verlegging van de sporen en vernieuwing van de perronkappen. Ook komen er nieuwe fietsstallingen. Niet alle aanbestedingen van deze deelprojecten zijn afgerond.

De metamorfose is hard nodig: het huidige station is ooit gebouwd voor 35 miljoen reizigers per jaar, terwijl er momenteel al 65 miljoen mensen gebruik maken van het station. En dat aantal groeit nog steeds: ProRail verwacht dat over twintig jaar tot 100 miljoen reizigers Utrecht jaarlijks aandoen.

Reageer op dit artikel