nieuws

‘We gaan ons nu niet verstoppen omdat het crisistijd is’

bouwbreed

‘We gaan ons nu niet verstoppen omdat het crisistijd is’

De kozijnenbranche wordt hard geraakt door de economische crisis. Voor Schipper Kozijnen geen reden om in paniek te raken. Sterker nog, het familiebedrijf ziet vooral kansen. “De goede relatie met onze klanten betaalt zich uit.”

Algemeen directeur Jos Schipper (56) kijkt uit het raam van zijn werkkamer op
het hoofdkantoor in Opmeer. Hij wijst op een boerderij even verderop. “Die is
van ons”, zegt de West-Fries. “Mijn vader kocht hem in de jaren zeventig.
Jarenlang hebben we er kozijnen geproduceerd. Tegelijk met de boerderij verwierf
hij ook de omliggende gronden.” Schipper senior had een vooruitziende blik, zag
al vroeg de potentie van het bedrijf: op de gronden staan nu drie grote
productiehallen, gebouwd jaren na zijn overlijden begin jaren tachtig. Nu,
veertig jaar na oprichting, mag Schipper Kozijnen zich tot de grootste in de
branche rekenen. Met 220 werknemers en een omzet van ruim 33 miljoen euro omzet.
“Elke vijf minuten rolt er hier nu een kozijn van de band”, zegt Schipper die 26
jaar was toen hij plots het roer moest overnemen. “Ik heb destijds een aantal
ambitieuze mensen om me heen verzameld. Sindsdien hebben we ongeveer elke vijf
jaar de omzet verdubbeld.”

Omzetverlies

Schipper is trots op die prestatie, maar weet ook dat resultaten uit het
verleden geen garanties bieden voor de toekomst. Zeker niet nu de economische
omstandigheden ronduit dramatisch zijn. “De crisis laat ons ook niet ongemoeid”,
bekent hij. “Een omzetverlies van 15, misschien wel 20 procent behoort tot de
mogelijkheden. Dat is eigenlijk vrij normaal momenteel in de markt.” Schipper
Kozijnen heeft voldoende vet op de botten, verzekert de directeur. “We zijn een
familiebedrijf. Het geld dat wij in de jaren hebben verdiend, is altijd in de
onderneming gebleven. Ondanks de moeilijke marktomstandigheden hebben we vorig
jaar een marge van 3 procent behaald.”

Gevaarlijk

Zorgen maakt Schipper zich wel over prijzenslag die gaande is en de marges
danig onder druk zet. Om zich heen ziet hij bedrijven soms wel 15 procent onder
de kostprijs duiken. Te zot voor woorden, vindt hij. Gevaarlijk ook. “De echte
klap in de branche zal nog komen. Het aantal faillissementen valt nu nog mee.
Maar de prognoses ten aanzien van de bouwproductie zijn slecht. Bij elkaar wordt
het misschien wel 25 procent minder. Dat kan niet goed gaan.” Hoe moeilijk dit
en volgend jaar ook zullen zijn, bij de pakken neerzitten doet Schipper niet.
“Wij gaan ons nu niet verstoppen omdat het crisis is”, klinkt het strijdbaar.
“De beuk er in, zeg ik. Naar de mensen toe. Laat zien wat je kunt. De crisis
biedt kansen! Ook voor de bedrijfsvoering. Dit is de tijd om efficiënter te
produceren. Hoe kan het beter en sneller.” Schipper zal de recessie ‘gebruiken’
om te investeren, in nieuwe machines, voorraden, ict en een nieuwe showroom
nabij Zwolle. De spullen zijn nu immers goedkoper te krijgen. “Overigens
investeren wij traditiegetrouw anticyclisch. Bewust, maar ook een beetje bij
toeval. In 1992 hebben we de eerste nieuwe hal gebouwd en in 2003 de tweede. Dat
waren ook geen goede jaren.” Ondertussen ziet Schipper het orderboek voor
volgend jaar alweer langzaamaan volstromen. “Door de positie die we in de jaren
hebben opgebouwd, krijgen we in ieder geval de nodige kansen om offertes te
schrijven. De goede relatie met onze klanten betaalt zich uit.” De onderneming
slaagde er zelfs in om de grootste order ooit binnen te halen. Voor 5 miljoen
ontwikkelt, produceert en plaatst ze de kozijnen voor de Amsterdamse woonwijk
Nieuw-Argentinië. Hoezo crisis?

Keuze

Daar waar kozijnenproducenten zich steeds meer focussen – op afzetmarkten en
producten – is Schipper Kozijnen nog altijd breed georiënteerd. Het bedrijf
levert kunststof kozijnen, deuren, schuifpuien, dakkapellen en vliesgevels. Aan
zowel de particuliere als zakelijke markt. Een bewuste keuze, die nu zeer goed
uitpakt, aldus Schipper. “De particuliere markt zakte na de start van de crisis
als eerste in, met wel 20 procent. De grote projecten liepen toen echter nog
door. Nu de projectenmarkt onder druk staat, krabbelt de particuliere markt weer
wat op.” Schipper denkt er voorlopig niet aan om de veelzijdigheid op te
geven.”Onze wortels liggen in de particuliere markt. Op een gegeven moment zijn
we te veel opgeschoven naar de zakelijke kant. We haalden wel 70 procent van de
omzet uit die markt. Dat hebben we weer rechtgetrokken, tot 50-50. Waarom? De
particuliere markt is vrij stabiel. Je hebt eigenlijk continue verkoop. Er wordt
bovendien kwaliteit gevraagd. En dat is wat wij graag leveren. Schipper is niet
de goedkoopste en snelste, maar wel de beste.” Komende jaren wil Schipper
Kozijnen vooral investeren in nieuwe, innovatieve producten. Ook zet het bedrijf
extra in op marketing. Schipper hoopt verder dat lean bouwen echt van de grond
gaat komen in de bouw. Door innige samenwerking met vaste partners kunnen
volgens hem de faalkosten tot een minimum worden beperkt. Dat is winst voor alle
schakels in de bouwketen. “Het liefst zou ik me op twintig aannemers richten en
voor hen alles doen”, zegt Schipper. “Maar helaas is de bouw daar nog niet op
ingesteld.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels