nieuws

Spoorbouw zet schuine wagons in

bouwbreed

Spoorbouw zet schuine wagons in

Tien wissels voor station Rotterdam Centraal zijn met schuine wagons naar het werk vervoerd. De inzet van deze wagons kan volgens Railpro de logistiek rondom de spoorbouw sterk verbeteren.

Voor het transport tussen de bouwplaats in Hilversum en de eindbestemming in
Rotterdam zette
Railpro
speciale wagons in van een Oostenrijks zusterbedrijf binnen de Voestalpine
groep. Op de wagons worden de wissels met een kraan horizontaal gelegd. Zodra ze
zijn afgespannen, worden ze met een geïntegreerd hydraulisch systeem diagonaal
geplaatst. Op die manier kunnen grotere en bredere wisseldelen worden vervoerd
binnen het nauwe profiel van vrije ruimte dat geldt bij railtransport. Vijf van
de tien wissels zijn zogenoemde ‘Engelsmannen’. Die bestaan uit een combinatie
van een spoorkruis met twee wissels. Voor deze constructie zijn lange
dwarsliggers noodzakelijk. De wissels die Railpro bouwde voor
Strukton
Rail
waren maximaal 4,40 meter breed.

In Nederland vindt het vervoer van wissels vrijwel altijd over de weg plaats.
Dat is goedkoper. Hoofdaannemer Strukton kwam bij de vervanging van de
Rotterdamse wisselstraat snel tot de conclusie dat de bouwplaats per vrachtwagen
niet bereikbaar was. Daarom deed hij een beroep op de schuine wagons.

Lees morgen in Dagblad Cobouw meer over de inzet van schuine
wagons!

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels