nieuws

Minutieus heiwerk voor grote onderwaterkuip

bouwbreed

Minutieus heiwerk voor grote onderwaterkuip

Om de onderwaterbetonvloer zo simpel mogelijk te houden, besloten de constructeurs van Bartels bij een bouwkuip in Nieuw-Vennep behalve prefab- ook vibro-combipalen toe te passen.Die moesten wel heel nauwkeurig worden geplaatst.

In het centrum van Nieuw-Vennep bouwt Thunissen Bouw een complex van
appartementen, woningen, bedrijfsruimten en een ontmoetingscentrum. Er komt een
grote eenlaags parkeerkelder onder van ongeveer 160 bij 40 meter. Het was de
constructeurs van Bartels al snel duidelijk dat die kelder binnen een compleet
gesloten kuip moest worden gerealiseerd. Want het grondwater is silthoudend en
het lozen daarvan op het riool of oppervlaktewater zou zeker op bezwaren
stuiten. De hoofdconstructeur, die ook de engineering van de bouwkuip voor zijn
rekening nam, koos voor een put met onderwaterbeton. De uitvullaag tussen de
onderwaterbetonvloer en de constructievloer was met 20 centimeter te dun om
meerpaalspoeren te realiseren. Daarom liet Bartels in nauwe samenspraak met de
aannemer al gauw zijn oog vallen op vibro-combipalen voor de zwaarst belaste
plekken. Die moesten volgens projectleider Ruud van der Breggen wel met een
tolerantie van maximaal 15 centimeter op hun plek worden gezet. Want ze moeten
in de eindsituatie maximaal 300 ton dragen en elke centimeter afwijking
introduceert een flink moment in de fundering. Een afwijking van 15 centimeter
was nog net op te lossen met een fors gewapende verzwaarde strook in de
keldervloer.

Duikers

Het inheien was dan ook een nauwkeurig klusje. Na het ontgraven van de
bouwkuip werd de positie van alle palen nog eens nauwkeurig ingemeten door
duikers. Die plaatsten een meetbaak met een spiegeltje op de paalkop, zodat een
collega boven water met een theodoliet de precieze positie kon bepalen. Daarbij
bleken ze volgens Van der Breggen allemaal binnen de toleranties op hun plek te
staan. “Gelukkig maar, want het aanvoeren van een ponton en een heistelling zou
zeker voor een ton extra kosten hebben gezorgd.” De positie van de 481
prefabpalen luisterde minder nauw; dit waren veldpalen met lokaal lichte
kolomlasten vanuit het kelderdek. Het storten van 7400 kuub onderwaterbeton
vergde drie dagen en nachten. De vlakheidseis van plus en min 75 millimeter werd
daarbij ruimschoots gehaald. Bij het leegpompen heeft de vloer zich volgens de
projectleider goed gedragen. Er zaten wel een paar scheurtjes in, maar die zaten
dankzij scheurinleiders vooral op van tevoren bepaalde plaatsen, precies onder
de dilataties van de toekomstige constructievloer. Ook de damwand liet wat water
door, maar veel meer dan zweten was het volgens Van der Breggen al met al niet.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels