nieuws

Vlaketunnel volledig met led’s verlicht

bouwbreed

De Vlaketunnel wordt ’s werelds eerste tunnel die volledig door led’s wordt verlicht.

De led’s halveren het energieverbruik en verbeteren het comfort van de
weggebruiker. “De verkeersveiligheid profiteert hier ook van”, meent Willem
Zandvliet van de Dienst Infrastructuur van Rijkswaterstaat. Hij bespreekt
vandaag op een conferentie de kenmerken van de nieuwe verlichting. Deze moet in
juni gereed zijn. Rijkswaterstaat laat tot het vierde kwartaal van dit jaar de
Vlaketunnel renoveren. “De led-verlichting die erin wordt aangebracht staat
model voor wat de dienst ook in andere tunnels wil doen”, zegt Zandvliet. Het
project moet volgens hem ook de onderbouwing leveren voor de nieuwe eisen aan
tunnelverlichting. “De ‘Aanbeveling Tunnelverlichting’ moet worden herschreven;
het werk in de Vlaketunnel biedt daarvoor een goede aanleiding.” De led’s voor
de Zeeuwse tunnel zitten in een speciaal gevormd armatuur. Het is geëxtrudeerd
uit aluminium. De vorm zorgt voor een goede koeling van de elektronica. De
luchtstroom die het verkeer opwekt, koelt het armatuur over de hele lengte. “De
temperatuur bedraagt dan maar 30 procent van wat de led’s maximaal verdragen”,
becijfert Zandvliet. Mede daardoor begroot hij de technische levensduur van het
systeem op vijftien jaar. In die periode hoeft de verlichting alleen te worden
schoongemaakt. Rijkswaterstaat beproeft twee armaturen in de Vlaketunnel. De ene
is een symmetrisch armatuur met veertig led’s en symmetrische lenzen. De tweede
is speciaal ontwikkeld voor de ingang van de tunnel. De 56 led’s werken volgens
het tegenstraalprincipe: het licht straalt de weggebruiker tegemoet. Zandvliet:
“Het verblindt niet maar geeft wel een groot contrast tussen de weg en de
auto’s.” Andere weggebruikers worden in zijn uitleg daardoor beter zichtbaar.

Lichtlijn

Conventionele tunnelverlichting bestaat uit punten. Deze verlichting
veroorzaakt een ‘flikkereffect’ op het dashboard. “Weggebruikers ervaren dat als
zeer onrustig”, vertelt Zandvliet. De led-armaturen hangen in een lijn waardoor
een ononderbroken lichtlijn ontstaat. Boven de tunnelmonden hangen zes armaturen
die de ingang optimaal verlichten. Het aantal armaturen neemt telkens met één af
tot er één overblijft die met opeenvolgende armaturen een lijn vormt. In de
armaturen zitten witte led’s. Kleuren zijn volgens Zandvliet in het witte licht
beter te herkennen dan in het gele licht van hogedruknatriumlampen. De kwaliteit
van het licht staat een snelheid tot 120 kilometer per uur toe. “Ook dat is
uniek”, vindt Zandvliet, “want de snelheid in tunnels is in het buitenland
doorgaans beperkt tot 80 kilometer per uur”. De led’s die voor de Vlaketunnel
worden gebruikt leveren honderd lumen per watt. De nieuwe generatie levert 130
lumen per watt. Daarvan zouden er dertig procent minder nodig zijn om de
Vlaketunnel te verlichten. Het natuurkundig maximum ligt op 260 lumen per watt.
“Wachten tot de markt betere led’s biedt is niet zinvol want het is nu al
economisch verantwoord om voor volledige led-verlichting te kiezen”, meent
Zandvliet.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels