nieuws

ProRail stuk goedkoper uit

bouwbreed

ProRail is gemiddeld 18,5 procent voordeliger uit bij design&construct (d&c) projecten dan bij traditionele raw-bestekken. In de gww-sector wil de spoorbeheerder daarom alleen nog met d&c-contracten werken, volgens de Systems Engineering-methode.

“Aangezien wij 2 miljard per jaar besteden, levert dit ons tientallen
miljoenen per jaar op. Als je maatschappelijk aanbesteedt, moet je deze
contractvorm haast wel kiezen”, aldus Ger van der Wal, hoofd Aanbestedingszaken
van ProRail. Bij de 18,5 procent heeft hij 4 procent ontwerpkosten niet
meegerekend die ProRail extra kwijt zou zijn. Op het Nationaal Waterbouwcongres
schotelde hij een reeks projecten voor die bij traditionele aanbesteding
onhaalbaar waren geweest. De prijs van een spooraquaduct in Abcoude – volgens
traditionele methode 45 miljoen – bleek als d&c-project voor 34,5 miljoen te
kunnen worden aanbesteed. De prijs van het treintunnelproject Delft kon in
d&c-opzet dalen van 450 euro naar 355 miljoen en de IJsselbrug bij Hattem
kon voor ‘slechts’ 50 miljoen worden uitgevoerd. Die – knalrode – spoorbrug was
bovendien ook nog eens “de mooist denkbare”: selectie gebeurde voor 60 procent
op vormgevingskwaliteit. Van der Wal: “Als je bouwers ontwerpvrijheid geeft via
d&c, ontstaan mooie dingen tegen een goede prijs, zonder dat je het geld bij
hen weghaalt. Je prikkelt henom slim te ontwerpen.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels