nieuws

Bauma: HPC 60 en 690 HD van Sennebogen

bouwbreed

Bauma: HPC 60 en 690 HD van Sennebogen

Sennebogen is één van die fabrikanten, die gestadig groter groeien door goed te luisteren naar de (potentiële) klanten en daarbij ook nog eens constante kwaliteit te blijven leveren. Naast de al eerder besproken nieuwe rupskraan, de 7700-SL Star-Lifter, laat de Duitse hijskranenfabrikant op het buitenterrein van de Bauma nog meer nieuwe, verbeterde of goed verkopende machines zien, zoals mobiele kraan HPC 60 en rupskraan 690 HD.

Met 60 ton hijscapaciteit en een geheel nieuw ontwerp moet de HPC 60 volgens
Sennebogen een echte blikvanger worden. Het is een uitbreiding naar boven naast
de al langer in gebruik zijnde HPC 40. De vierasser is niet alleen uiterlijk
aangepast, ook de hoofdmast is vernieuwd en kan ondanks zijn nog redelijk
beperkte transportafmeting tot 42 meter uitschuiven (HPC 40: 30 meter). Hij
steekt wel verder door dan de mast van de HPC 40, zo blijkt uit de eerste
vrijgegeven beelden.
Doordat de kraan op een truckchassis (8×4) is gemonteerd, schuilt zijn kracht
mede in het gemakkelijk kunnen afleggen van forse afstanden over de weg. Mede om
die reden is trouw gebleven aan het concept van een aparte rijcabine en
hijscabine.

Rupskraan 690 HD

Niet splinternieuw, want de eerste introductie vond al vorig jaar plaats tijdens
Intermat, maar Bauma 2010 moet de grote doorbraak worden voor de Sennebogen 690
HD draadkraan op rups. Deze volgens het bedrijf eerste geheel hydraulische
rupskraan ter wereld is speciaal ontwikkeld voor de bouwsector, waar hij met z’n
90 ton hijscapaciteit diepwanden helpt maken, damwanden drukt en trekt, buizen
de grond in trilt en natuurlijk ook allerhande gewoon graafwerk verricht.
Speciaal daarvoor is hij uitgerust met een 880 liter grote hydrauliektank, een
krachtige oliekoelinstallatie en een brandstoftank die 1000 liter kan bevatten.
Met z’n grote contactvlak (buitenmaten: 5 meter breed en bijna 5,5 meter lang)
staat hij zeer stabiel.
De draadkraan heeft een moderne motor met 291 of 447 kW en een viertal
hydraulische circuits voor specifieke configuraties en uitrustingstukken. Er is
keuze uit lieren van 16, 20 of 25 ton en ruimte op bovenwagen en onderste deel
van de mast om extra lieren op te bouwen. De draadsnelheid kan oplopen tot 115
meter per minuut (bijna 7 km/uur) en volgens Sennebogen is dat een
recordsnelheid.
De 690 HD maakt gebruik van de nieuwe maXcab, een naar opgave comfortabele
cabine met een goed zicht rondom, gemakkelijke toegang via de schuifdeur,
airconditioning en een doordachte indeling.
Meer info: www.sennebogen.de.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels