nieuws

Rubbercoating voorkomt corrosie door zwerfstromen

bouwbreed

Een rubbercoating op spoorstaven geeft een aanzienlijk hogere isolatiewaarde

Deze beschermende laag maakt de staven namelijk ondoordringbaar voor stroom. Een duurzame oplossing om onder andere corrosie door zwerfstromen te voorkomen.
Het is volgens André Dul de eerste keer dat een rubbercoating toepassing vindt in de spoorbranche. “Deze coating is een afgeleide van een bestaand product dat eerder werd gebruikt om de statisch elektrische lading in silo’s af te voeren. Op deze wijze en in deze samenstelling is het nog niet eerder toegepast”, aldus de productmanager bij Voestalpine Railpro. De toeleverancier van spoorgerelateerde producten ontwikkelde de vernieuwde coating in samenwerking met straalbedrijf Gebr. Cuijpers uit Weert.
Het product beleeft zijn primeur op de Belgische markt. Voestalpine Railpro straalt en coat momenteel samen met ThyssenKrupp Materials Belgium 18 kilometer spoorstaaf. Dat gebeurt gedurende 3 maanden in een grote tent op het terrein van Railpro. Elke week vertrekken vijf vrachtwagens naar het zuiden.
De elastische coating is naar klantwens in verschillende diktes aan te brengen en moet corrosie door zwerfstromen voorkomen. “Deze beschermlaag geeft een aanzienlijk betere isolatiewaarde dan de traditionele coatings. We testen de spoorstaven af met 15.000 volt. Daarmee zijn ze ondoordringbaar voor stroom.”
Een andere onderscheidende producteigenschap is de uv-bestendigheid. “De huidige coatings verouderen vrij snel en breken doorgaans na circa drie jaar af. Het materiaal is nu gedurende een periode van 20 tot 30 jaar optimaal beschermd tegen weersinvloeden. De uiteindelijke levensduur komt hiermee veel dichter bij die van de staven zelf.”
Om de coating op de spoorstaven aan te brengen, heeft Gebr. Cuijpers een geheel nieuw ontwikkelde installatie op het bedrijfsterrein gebouwd. De installatie bestaat onder andere uit een straalcabine voorzien van werpstralers, twee pompcabines, twee spuitruimtes en transportunits waarin de spoorstaven over een rollenbaan worden getransporteerd.

Secondenwerk

Het aanbrengen van de coating is technisch een lastig proces, omdat deze in één arbeidsgang op alle zijden, met uitzondering van de kop, moet worden aangebracht teneinde de elektrische isolatiewaarde te kunnen waarborgen. Dul: “We hebben uitvoerig onderzoek gedaan naar de uiteindelijke samenstelling en de wijze van aanbrengen.” De coating wordt – afhankelijk van de toepassing – in (tienden van) millimeters dikte op de staven gespoten. “De productie is ook heel efficiënt. Stralen en coaten is slechts één behandeling. Het drogen is secondenwerk.”
De verwachtingen voor dit nieuwe product zijn hoog gespannen. “We kijken naar andere toepassingsmogelijkheden in de railinframarkt zoals ingegoten systemen op bruggen en overwegen”, schetst Dul toekomstige mogelijkheden. “Spoorgerelateerde isolatieproblemen waarmee verschillende spoorbedrijven kampen, kunnen mogelijk worden verholpen door toepassing van deze rubbercoating. De eerste proeven zijn al gaande.”
De rubbercoating is volgens Dul gezien zijn lange levensduur prijsgunstiger dan de huidige coating.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels