nieuws

Geldgebrek zet Duitse Betuweroute op losse schroeven

bouwbreed

De aanleg van het derde spoor voor de Betuweroute tussen de Duitse grens en Oberhausen staat op losse schroeven.

Opdrachtgever Deutsche Bahn mist vanaf 2011 jaarlijks een half miljard euro om al zijn spoorplannen te kunnen realiseren. Topman Rüdiger Grube van spoorwegbedrijf Deutsche Bahn heeft de verkeerscommissie van de Bondsdag voorgerekend hoeveel geld hij komende jaren tekort komt. Tot volgend jaar zijn de potten goed gevuld vanwege de twee conjunctuurprogramma’s waarmee de Duitse regering de economie ondersteunt. Voor de periode vanaf 2012 bestaan weliswaar wel grote ambities maar zijn voor de noodzakelijke investeringen in de begroting geen reserveringen opgenomen. In de financiering van de plannen tot 2025 gaapt een gat van 23 miljard euro. De oppositie in de bondsdag spreekt al van een dreigend verkeersinfarct. Te meer omdat na de hoge uitgaven voor de conjunctuurprogramma’s vanwege de crisis strenge bezuinigingen noodzakelijk zullen zijn.
Kwaliteitskrant Süddeutsche Zeitung heeft de schraplijst bemachtigd waarmee Rüdiger Grube op bedelronde is bij de overheid. Niet alleen lopen vrachtlijn Betuweroute en knooppunten bij Oberhausen gevaar, ook bestaat twijfel aan de noodzaak geld te stoppen in het traject van de IJzeren Rijn. Voor Deutsche Bahn heeft de gedeeltelijk door nieuwbouw te realiseren verbinding Roermond – Mönchengladbach – Rheydt een lage prioriteit. Op de schraplijst staan ook de lijn Venlo – Kaldenkirchen – Viersen – Rheydt – Odenkirchen en de verbinding Keulen – Aken. De projecten waarvoor Deutsche Bahn geen geld heeft betreffen vooral uitbreidingen van bestaande spoorlijnen. Ook getroffen zijn geheel nieuwe verbindingen zoals de trajecten Karsruhe – Bazel, Frankfurt – Mannheim en Frankfurt – Fulda.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels