nieuws

Hans Voordijk: ‘Niet alleen op laagste prijs kiezen’

bouwbreed

Hans Voordijk: ‘Niet alleen op laagste prijs kiezen’

Aannemers moeten bewuster met hun toeleveranciers omgaan. Dat vindt Hans Voordijk, universitair hoofddocent ketenlogistiek bij de Universiteit Twente. “Je kunt niet alleen maar knijpen, leuren en zeuren om de prijs omlaag te krijgen.”

Inkopers die volgens de traditionele manier werken, doen offertes voor een
bepaald product de deur uit en kijken vervolgens alleen maar naar de laagste
prijs. Onverstandig, meent Voordijk. “De kosten kunnen dan enorm toenemen omdat
er te weinig wordt gekeken naar de kwaliteit en toelevering van die producten.
Goedkoop blijkt dan toch vaak duurkoop.” De hoofddocent ketenlogistiek ziet daar
in de praktijk veel voorbeelden van. Zo was hij een keer betrokken bij een
project waarbij de inkoper een flinke korting had weten te regelen bij het
aanleveren van zestig keukens. Het nadeel van die deal was alleen dat alle
keukens tegelijkertijd bij de aannemer werden afgeleverd. De aannemer moest al
die keukens in een magazijn opslaan en ze vervolgens steeds zelf naar de
bouwplaats vervoeren. Daardoor was hij volgens Voordijk uiteindelijk juist meer
geld kwijt. Toch moeten bouwers niet helemaal af van de prijsvechtmentaliteit,
vindt Voordijk: “Het gaat erom dat je er bewuster mee omgaat. Bij sommige
toeleveranciers is het beter een duurzame relatie op te bouwen terwijl het bij
anderen juist goed is om voor de laagste prijs te gaan.”

Cultuuromslag

Philips is wat dat betreft volgens Voordijk een voorbeeld voor de bouwsector:
“Daar zie je die bewuste manier van omgaan met toeleveranciers in de praktijk al
erg goed terug. Met de ene toeleverancier gaat Philips tot het gaatje om de
prijs zo laag mogelijk te houden en met de andere gaan ze veel meer een
partnership aan. Dat is op de langere termijn weer goedkoper.” Maar, benadrukt
hij, ook in de bouw is die visie de laatste jaren aan een opmars bezig. Vooral
bij de jongere inkoopmanagers. “Die jonge gasten letten wat minder alleen op de
prijs. Ze bekijken de zaak anders dan hun voorgangers. Ze gaan wel echt een
serieus gesprek aan met toeleveranciers. Ze kijken samen met bepaalde
toeleveranciers naar een duurzamere oplossing. Dat is een cultuuromslag en echt
een breuk met het verleden.” Voordijk is dan ook positief over de toekomst.
“Kijk, nog lang niet overal heerst deze overtuiging maar je ziet het bij de
jongere generatie al heel duidelijk terug. Ook aan de directietafel denkt men
vaak al na over een meer constructieve relatie met de toeleveranciers. Nu alleen
nog op de werkvloer.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels